En kontroll av en trailer som visade sig ha körförbud blev till rena buskisen på kontrollplatsen utanför Sala i tisdags. Senare samma dag, fick poliserna träffa Polens ?bäste chaufför?, som uppenbart missat lastsäkringsavsnittet i sin YKB-utbildning.
Häng med på en ?vanlig dag på jobbet? hos Västeråspolisen.
På trafikplats Evelund utanför Sala, stoppades i tisdags en bulgarisk dragare som i den svenskregistrerade hyrtrailern hade 30 ton virke. Den makedonska föraren hade bulgariskt körkort och talade mycket bra engelska.
Allt såg inledningsvis bra ut tills bilinspektör Jonas Nordin kontrollerade färdskrivaren.
– Den var inte var besiktigad, så han fick veva av trailern och köra till Västerås för att ombesörja detta, säger Jonas kollega Roger Ogemar från Västerås.
Under tiden upptäckte man att trailern fått 2:or på bromsarna då den i april besiktigats i Malmö och nu var det körförbud på den.
En tredje bilinspektör, Alexander Calmerfalk, ringer till uthyrningsföretaget i Helsingborg och ett detektivarbete tar sin början.
– Han uppgav dragbilsnumret och fick då uppgifter om företaget som hyrt släpet, men när han ringer dit, visar det sig att den bulgariska dragaren inte är kontrakterad av dem, säger Ogemar.
De hade förvisso hyrt trailern tidigare och det var under den tiden trailern fått föreläggandet vid besiktningen varpå de återlämnat den till Helsingborg. Därefter hade trailern hyrts ut till en annan speditör som i sin tur engagerat den bulgariska dragaren.
– Trailern hade uppenbarligen vare sig reparerats eller kontrollerats innan den nya kunden hämtade den och körförbudet hade redan inträtt då, säger Ogemar.
Har man ett uthyrningstillstånd, har man en trafikansvarig, men när Calmerfalk började ringa runt för att hitta en sådan, misslyckades detta under tisdagen.
På onsdag morgon lyckades man hitta en trafikansvarig som nu får stå som ansvarig för böterna.
– Han hänvisade till att de har 56 000 trailers och kunde inte ha koll på alla, säger Ogemar och frågar sig om man i så fall är rätt person för jobbet.
Eftersom man på tisdagen inte hade bromsprovningsutrustningen med sig, fick dragbilen när den återkom, koppla trailern igen och köra upp till besiktningen i Sala där tid bokats tid på onsdagen. Då hade åkeriet ordnat så att allt virke lossades på parkeringen utanför besiktningen.
– Om den klarar besiktningen, ska virket lastas på igen, men om besiktningen misslyckas, har de en vecka på sig att reparera och ombesiktiga, förklarar Ogemar.
Det är sannolikt att detta får ekonomiska efterspel, till åkeriets fördel.
Sista bilen som togs in i tisdags, var en polsk, tvåaxlig dragbil med trailer på väg från Umeå till Polen och det visade sig att lastsäkringen lämnade en hel del att önska.
– Första reaktionen var på placeringen av godset som stod utmed kanterna istället för samlat, säger Ogemar.
Förklaringen till det var att trailern var utrustad med en ränna i mitten för att kunna lasta exempelvis stålcoils och över rännan låg ett golv som inte skulle klara vikten av de 2 500 kg tunga truckmotvikterna om de placerats i en rad, något föraren ansåg att bilinspektörerna skulle ta i beaktande.
Föraren, varandes en äldre, polsk man, var övertygad om att hans yrkeskunnande efter många år på vägarna, var obestridlig, säger Ogemar.
– Han förklarade för oss att lasten var så tung att den inte kom någonstans och att han dessutom körde så försiktigt, säger Ogemar.
Det visade sig att lasten visst hade rört på sig eftersom spännbanden inte längre var sträckta, men det menade föraren var enkelt löst genom att han drog åt dem igen. Därmed plockade Ogemar fram TYA:s ”lathund” för lastsäkring för att visa föraren hur det skulle se ut och långt om länge gav chauffören med sig och plockade fram de resterande elva banden han hade med sig.
– Efter mycket klurande lyckades vi hitta ett sätt att lastsäkra med totalt sexton band och en lastpall, säger Ogemar. Tveksamt är dock om kantlinorna skulle hålla vid en avåkning.
Det hela slutade med att Polens absolut bästa förare (enligt föraren själv) uppenbarligen missat något av budskapet som ingår i YKB:s lastsäkringsundervisning vilket renderade i 1 500 kronor i böter och han fick ägna en timme till att göra om och göra rätt, innan färden kunde fortsätta.