Vid lunchtid förra fredagen stoppades ett ekipage i centrala Västerås där det pågår ett bygge. Bilen och föraren var från Lettland och fordonet var en 7,5-tons, äldre flakbil lastad med lite väl mycket mycket grus.
Det blev omgående, på plats, stopp för vidare färd och bilinspektörerna Alexander Calmerfalk och Jonas Nordin började reda ut vem som var ansvarig för vad.
– Överlasten var 166 procent, berättar Calmerfalk. Det var ett mindre svenskt, Västeråsbaserat företag som genom ett lettiskt företag fått transporten i sin verksamhet genom ett antal led.
Han talade med ägaren till företaget, som inte är misstänkt för något brott, som berättade att de använt sig av utländsk arbetskraft i sina anläggningsarbeten. Chauffören hade motsvarande C1-behörighet och han utförde transporter från A till B enbart för det svenska företagets räkning.
Det finns vissa undantag när det gäller anläggningsarbete vilket gör bedömningen svårare, så Alexander Calmerfalk fick gräva djupt bland paragraferna.
– I och med att han endast körde grustransporter för en och samma uppdragsgivare och var inte ställd till allmänhetens förfogande för transporter, behövs ingen färdskrivare, så det vi konkret hade att ta på var överlasten samt att föraren saknade YKB, säger han.
Körkortet omhändertogs på plats och med sig fick föraren kopian på beslutet som gav honom 48 timmar att köra tillbaka till hemlandet, men inte förrän överlasten åtgärdats.
Det svenska företaget har även tidigare använt utländska hantverkare och ägaren hänvisade sin kontaktperson på företaget SVELET i Lettland, som också äger det aktuella fordonet.
– Det svenska företaget har även egna fordon och jag fick uppfattningen av att det inträffade verkligen handlade om okunskap om vilka regler som gäller i Sverige för utländska transportlösningar. Man hade inte tänkt hela vägen när man kommit på idén att använda även SVELET:s fordon i arbetet, säger Calmerfalk.
Företagsägaren fick av bilinspektören en omfattande beskrivning av vad som krävs för att anlita yrkesförare från andra länder, YKB, tillstånd och eventuella företagskontroller.
Om man inte är beredd att sätta sig in i och genomföra dessa regler, kanske man ska låta transporterna skötas av inhemska förare, tycker Calmerfalk.
– Han tog hårt på det inträffade och kände en press av att det kunde slå tillbaka på hans företag, säger Calmerfalk som fick känslan av att det nog inte blir fler upplägg av den sorten.
Eftersom överlasten inte tagits bort innan bilinspektörerna lämnade platsen, klampades fordonet. Klockan 20.15 på kvällen tog företaget kontakt med vakthavande som låste upp en då tom flakbil. Inga böter på plats, men det blev ett körkortsärende och förundersökningsledaren ska undersöka om det är fråga om vårdslöshet i trafik. Dessutom rapporterades föraren för att inte ha YKB.
Händelsen har dock väckt Alexander Calmerfalks intresse och han kommer att titta närmare på Västeråsföretaget för se hur deras verksamhet gällande transporter ser ut.
– Den lettiska bilen hade det svenska företagets logga på sidorna och körde konstant i Sverige. Det bröt mot vad jag är van vid att se och jag vill ha koll på om det kanske är en trend som börjat, något nytt undantag som utnyttjas och då gäller det att stämma i bäcken, avrundar den engagerade bilinspektören Alexander Calmerfalk.