På senare tid har trafikpolisen i Göteborg utfört kontroller i Göteborgs hamn, detta i samarbete med tullen och gränspolisen. Under tisdagens kontroll avslöjade de sistnämnda ett missförhållande som gett Kjell Andersson, luttrat gruppbefäl på trafikpolisen, Polisen Väst, en ny infallsvinkel på problemen med förare som sällan eller aldrig reser hem till sina hemländer.
Syftet med de gemensamma kontrollerna myndigheterna emellan, är i grund och botten att förhindra att icke EU-medborgare försöker ta sig ombord på fartyg till England. Ett tilltag som inte är alldeles ovanligt i Göteborg. Ett 150-tal sådana fall uppdagades under förra året.
– Till exempel skannar tullen lastbilsekipagen för att se om någon obehörig har tagit sig ombord, förklarar Kjell Andersson.
Ett av ekipagen som idag stoppades för kontroll bestod av en bulgarisk dragbil och en trailer registrerad i Holland. Föraren är från Makedonien och ombord fanns stora, tunga pappersrullar som stod upp på flaket.
– Vi konstaterade att godset saknade all form av lastsäkring. Föraren hade dessutom brutit mot kör- och vilotidsreglerna.
Det blev 6 500 kronor i böter och chauffören skrev under föreläggandet.
Men det skulle visa sig att historien hade ett andra kapitel.
– Gränspolisen och vi trafikpoliser jobbar parallellt under de här kontrollerna. Vi kontrollerar bland annat fordonen, körkort, kör- och vilotider, lastsäkring och eventuella cabotage- och kombitransporter, förklarar Kjell Andersson.
I rummet bredvid Kjell och hans kollegor jobbar gränspolisen med att följa upp de personer som figurerar i kontrollen.
– De upptäckte då att den makedonske föraren som vi hade stoppat, vistades olagligt i EU. Eller inom Schengenområdet, rättare sagt
Enligt EU-förordningen (EG) nr 810/2009 och den nationella utlänningslagstiftningen, får en icke EU-medborgare uppehålla sig inom Schengenområdet i maximalt 90 dagar i följd under en 180-dagarspersiod.
– Det konstaterades att den här chauffören hade vistats i Schengenområdet i 120 dagar.
Mannen har nu tagits i förvar av gränspolisen och kontakter har tagits med Migrationsverket. Men då det hos Migrationsverket råder platsbrist, fick han istället följa med till häktet, där han nu sitter i avvaktan på hemtransport. Något som den svenska staten kommer att ombesörja. Men när hemtransporten kommer att ske, kan inte Kjell svara på.
Om chauffören kommer att betala sina böter står just nu skrivet i stjärnorna.
Även i förra veckan utförde de tre myndigheterna likadana kontroller.
– Då hade vi faktiskt två likadana ärenden. Det ena handlade om en chaufför från Serbien och det andra om en från Makedonien, berättar Kjell och tillägger att han och hans kollegor har lärt sig något nytt.
– Att kontrollera hur länge förare som kommer från länder utanför Schengen har vistats i området. Det är en ny infallsvinkel, konstaterar Kjell Andersson.
Det administrativa arbetet runt ett utlänningsärende är otrampad mark för trafikpolisen. Åtminstone i Kjells region. Men det finns en lösning på det problemet.
– Vi vet ju hur vi ska kontrollera passen och vi kan ju alltid kontakta våra kollegor på gränspolisen om vi behöver assistans.
Vad hände då mer papperstransporten? Dragbilen kopplade av trailern och speditören fick i uppgift att skaffa fram en ny bil med laglig chaufför – och med kunskap om lastsäkring. Det bulgariska åkeriet måste skicka upp en annan chaufför att hämta dragbilen vars nycklar ligger på polishuset i Göteborg.
Chauffören reser hem på den svenska statens bekostnad och förbjuds sedan att resa in i Schengenområdet under de närmsta två åren…