En av våra EU-parlamentariker är helt emot obegränsad cabotagetrafik under fem dagar som EU-kommissionen föreslagit. Den andre är tveksam till det förslaget och vill undersöka hur det kan förbättras. Vi har frågat dem hur de tänker och vad de vill åstadkomma under arbetet med det förslaget.
Det handlar om EU-kommissionens förslag till EU:s stora vägtransportpaket (mobilitetspaketet) som presenterades för en kort tid sedan och där ett av förslagen är att tillåta ett obegränsat antal cabotagetransporter under fem dagar i annan EU-medlemsstat.
Förslaget har mötts av kritik från flera EU-länder och EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) kom omgående med skarpa uttalande och svarade lika snabbt på våra frågor.
– Jag är fullständigt emot detta förslag, säger Lundgren till oss med påtaglig emfas. Det finns ingenting positivt med det förslaget över huvudtaget.
Däremot ser han nackdelar med det eftersom han menar vi öppnar upp för ännu mer illojal konkurrens. Tidigare har fjärrtrafiken varit mest utsatt av den typen av konkurrens, men i och med det nya förlaget med femdagarsregeln, ser han framför sig att den lokala distributionstrafiken kommer att drabbas av denna konkurrens måndag till fredag.
– Jag är så fruktansvärt besviken efter att i tre år ha förklarat för kommissionen hur fusket går till och hur etablerat det är och så väljer de att lägga detta rent ut sagt skitförslag som kommer att förvärra situationen ytterligare, säger Lundgren.
Hans besvikelse efter tre års hårt arbete med frågan försöker han inte ens dölja och säger att detta endast stärkt honom i hans uppfattning av hur långt från verkligheten dessa elitpolitiker befinner sig.
– Dessutom har detta stärkt min uppfattning om att vi måste lämna detta samarbete och istället etablera en ny form av samarbete där den svenska regeringen bestämmer hur villkoren ska se ut för oss, sammanfattar Lundgren.
Att ge upp är dock inget alternativ för honom och han säger att han nu kommer att lägga in ett stort antal ändringsförslag och göra allt han kan för att ändra detta vansinnesförslag, säger han.
EU-parlamentarikern Jens Nilsson (S), kommer även han snabbt tillbaka till oss med svar, men han uttrycker sig mer dämpat än sin EU-kollega och inleder med att säga att det är bra att Kommissionen äntligen levererat på det utlovade vägtransportpaketet som i vissa delar är bra, men i andra mindre bra.
– Jag är tveksam till femdagarsförslaget för cabotagetrafik och kommer att gräva djupare i det för att se hur Kommissionen har resonerat och vilket underlag och vilka remissförslag som anser detta är ett bra förslag , säger Nilsson. Jag kommer även att lyssna in olika berörda parter för att kunna bidra till att förbättra Kommissionens förslag när vi i Europaparlamentet ska tycka till.
När vi frågar om han ser fördelar med femdagarsförslaget, tar han upp det positiva i att Kommissionen nu förstått att social dumping finns och är omfattande, därav förslagen kring exempelvis brevlådeföretag och utstationering. Du säger att du är tveksam till femdagarsförslaget, så vad är det du vill åstadkomma i ditt arbete för förbättringar av det.
– Jag har svårt att se att det krävs fem dagar för att hantera en internationell körning, svarar han.
Han säger att han först vill lyssna in alla aktörer för att se hur de kan förbättra förlaget, något han tror är möjligt. Men, ser du inga konkreta nackdelar eller ser du kanske konkreta fördelar med det ändå?
– En konkret nackdel med förslaget är just förslaget om fem dagars obegränsad cabotagekörning. En fördel tycker vi är att Kommissionen nu uttryckligen pekar ut brevlådeföretagen som något man vill bekämpa, sammanfattar Jens Nilsson.