Scania introducerar nu en ny generation med V8-motorer för Euro 6 i tre olika effektnivåer. De nya motorerna kombinerar prestanda och kraftigt reducerad bränsleförbrukning, 7?10 procent, för kunder som kör med högre tågvikter eller hög medelhastighet ? eller både och. Den nya V8-generationen ska svara upp mot utvecklingen med tyngre och längre fordon för ökad transport- och miljöeffektivitet.
Men Scania serverar nu även en rad andra nyheter som är väl så intressanta.
Scania fortsätter nu den stora introduktion som inleddes förra året i takt med att fler och fler tjänster och produkter sätts i produktion och blir tillgängliga för kunderna. Nu öppnar orderböckerna för en ny generation av Scanias robusta, femcylindriga 9-litersmotorer, de första varianterna av den nya G-hytten samt ett antal tjänster och prestandasteg där flertalet har det gemensamt att de främst har fokus på ökad produktivitet och bättre totalekonomi för europeiska fjärr- och skogsbilar.
Den nya V8-motorgenerationen omfattar tre effektnivåer, 520, 580 samt 650 hästkrafter. Precis som tidigare tronar Scanias starkaste V8-motor, 730-versionen, överst i motorhierarkin.
De nya V8-motorerna kännetecknas av tekniska lösningar som bidrar till reducerad vikt, ökad tillgänglighet och sänkt förbrukning med 7-10 procent. Allt enligt Scania.
– I skiftet till smartare transporter är fordonskombinationer med högre tågvikter en viktig faktor. Det är också anledningen till den trend vi ser med ökad efterfrågan på mer kraftfulla lastbilsmotorer, säger Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Sales & Marketing, Scania Trucks. Scanias V8-motorer har alltid bidragit till hög-effektiva transportlösningar med fokus på lägsta CO2 per tonkilometer tack vare att färre lastbilar behövs för att utföra en given mängd transportarbete.
Allt sedan Scania introducerade sin första V8 för snart 50 år sedan har den varit en favorit bland premiumkunderna. Nu har den utvecklats ytterligare för att passa för vägtransportbranschens förändringar där allt högre miljökrav ställs och där tågvikterna av allt att döma ser ut att öka inom en snar framtid.
– Scanias nya V8-generation erbjuds inledningsvis endast i Euro 6-utförande, men vi introducerar fler emissionsnivåer i takt med att vår lansering säger, säger Björn Fahlström, Vice President, Product Management, Scania Trucks.