Förarens språkkunskaper försvann hastigt när bilinspektören ställde "fel" frågor, men återkom lika plötsligt när föraren informerades om att han inte kunde bo i bilen innan den tekniska undersökningen gjorts. "Förarens min var obetalbar när han insåg han måste ordna ett boende under tiden, säger bilinspektören." Undersökningen resulterade i dagsböter och ärendet mot åkeriet drivs vidare som företagsbot.
De båda bilinspektörerna Alexander Calmerfalk och Roger Ogemar i Västerås, hade blivit ålagda att övervaka midsommartrafiken på riksväg 70 mellan Avesta och Enköping och när de efter lunch var på väg söderut, fick de ett estniskt ekipage framför sig i höjd med Avesta motorstadion.
– Vi såg att det vinglar och vid ett tillfälle var ekipaget nära att ta i mitträcket. Vi beslutade oss då för att kontrollera ekipaget, berättar Roger Ogemar.
Stoppet skedde vid korsningen länsväg 771/riksväg 70 utanför Nykrogen i Sala kommun. De tyckte föraren såg sliten ut och han var väldigt nervös vid första kontakten, men lyckades ändå få fram dokument och frakthandlingar samtidigt som han konverserade på hygglig engelska.
– När jag sedan klev upp i hytten för att göra färdskrivarkontrollen, ser jag att färdskrivaren är helt nersläckt fast tändningen är påslagen, säger Ogemar. Samtidigt försökte föraren att avleda min uppmärksamhet med att peka på saker och jag ser att han febrilt river efter något under sovbritsens madrass.
När Ogemar frågade vad han hade under madrassen, hade språkkunskaperna försvunnit och föraren förstod inte ett ord engelska. Föraren beordrades ut ur hytten och medan Calmerfalk bevakade honom, undersökte Ogemar hytten och under madrassen hittade han en fjärrkontroll.
– Med ett knapptryck aktiverades färdskrivaren och jag kunde fullborda kontrollen som visade att föraren haft vila de sista 2,5 timmarna trots att han uppenbarligen kört, säger Ogemar.
Åklagare Mikael Bäckström i Östersund beslutade om beslag av lastbilen för teknisk undersökning och en polispatrull kallades till platsen för att ta med föraren till polisstationen i Västerås för förhör med tolk.
– Både godsavsändaren i Horndal samt den mindre speditören i Kolbäck informerades om att trailern med 19 ton speciallister till Norge kunde hämtas på en parkering i Västerås och vi tillönskade dem en glad midsommar, säger Ogemar.
Efter förhöret släpptes föraren och Ogemar berättar att denne då småflinade och trodde han skulle få övernatta i dragbilen tills undersökningen utförts.
– Förarens min var obetalbar när en kollega på engelska, utan tolk, informerade honom om att han inte skulle se bilen på ett tag och därför fick ordna med boende själv, säger Ogemar.
Efter midsommar utfördes den tekniska undersökningen och en professionell inkoppling av en avancerad fuskutrustning upptäcktes på den endast fem månader gamla dragbilen. Utrustningen var av en mindre vanlig sort, dock har några liknande utrustningar påträffats i landet tidigare.
– Det som var anmärkningsvärt var att det var utfört på ett så professionellt sätt att det var svårt att upptäcka, avrundar Roger Ogemar.
Både föraren och åkeriet rapporterades för dataintrång alternativt brott mot EG 165/2014. Speditören är i nuläget inte misstänkt för brott.
Under fredagen var dragbilen redo för avhämtning och föraren kom till polisstationen i Västerås för att på plats betala sina dagsböter på 4 000 kronor samt ytterligare 800 kronor till Brottsofferjouren. Summan ter sig liten, men motsvarar nära nog en och en halv månadslön för föraren.
– Inte helt oväntat tog chauffören på sig att själv ha köpt och fått monterat utrustningen, säger Roger Ogemar.
Med tanke på mannens lön, är det rimligt att tvivla på förarens påstående, men eftersom han använt den olagliga utrustningen, fick han dagsböter för det. Rapporten mot företaget kvarstår emellertid.
– Åklagare Bäckström kommer att fortsätta driva ärendet som företagsbot gentemot företaget, tillägger Ogemar.
Efter att föraren betalat dagsböterna, informerades han om att fordonet som fortfarande befann sig på Scania i Västerås, inte var i körbart skick. Antagligen inte ens startbar.
– Och även om de får igång den, fick de besked på att den endast får köras till närmaste verkstad om de inte väljer att ordna det på Scania. Det där är edock förarens och åkeriets huvudvärk, avrundar Roger Ogemar.