Swedlat Trans, Alpha Shipping och Sonora Transport & Logistics, är företagsnamn som Proffsläsaren stiftat bekantskap med i samband med "Gotlandsbilen". Nu skapar konstellationen åter rubriker, den här gången i Helsingborg.
Första gången vi kom i kontakt med Swedlat Trans, var 2016 i samband med ”Gotlandsbilen” som klampades av polisen, slängdes ut, men kom tillbaka igen. Nu dök samma företag upp igen när polisen i Helsingborg för ungefär en vecka sedan såg två nya ekipage trafikera kontrollplatsen utmed E6/E20 och bestämde sig för att titta närmare på de fyra meter breda ekipagen med följebil.
Under kort tid blev det sedan ett flertal kontroller som vid nära nog varje tillfälle renderade i böter för bland annat obetald vägavgift, otillräckliga backspeglar och enligt polisen ”katastrofalt undermålig lastsäkring”.
– Andra gången vi anmärkte på speglarna hade dessa faktiskt kompletterats, men förarna hade uppenbarligen inte förstått att dessa ska dras ut när man kör med bredlast, säger bilinspektör Lars-Olof Tuvesson vid Helsingborgspolisen.
Lastsäkringen blev tydligen en svår nöt att knäcka för företaget varför det ena fordonet blev ståendes på kontrollplatsen till nästkommande dag. Bilarna går mellan Helsingborg och Höganäs där Veidekke är byggherre på en byggarbetsplats.
Denna gång gräver vi djupare runt Swedlat Trans AB i Vallentuna som har fem lettiska dragare på nyttjanderättsavtal, färre än tre anställda och mindre än 800 000 kronor i omsättning per år. Det företagsnamn som står på fordonen, är från de tidigare ägarna. Swedlat hyr nämligen sina fordon från Outlet Bazaar, ett företag som inte alls visar tecken på transportverksamhet.
Outlet Bazaars chef, Maris Dubinskis, är också chef på Swedlat i Sverige och han bekräftar att han har lastbilar i ouletföretaget.
– Jag har tretton fordon som vi kör specialprojekt med vilket gör att vi inte kör alla dagar om året och därför är omsättningen låg i Swedlat, säger han. Nu hyr Swedlat fem fordon varav två går i Helsingborg, men vem vi fakturerar, hur mitt företag är uppbyggt, vill jag inte berätta för dig, säger han till oss och därmed avslutas samtalet.
Enligt Transportstyrelsen ska den som har bilar på nyttjanderättsavtal också vara den som fakturerar för körningarna. Vi bestämmer oss för att följa hela kedjan.
Vi börjar med lettiska Nordic Homes som tillverkar husmodulerna och vi stöter inte på några hinder. Pauls Dzintars Kalnins förklarar.
– Vi har kontrakt med Alpha Shipping som hämtar modulerna på vår fabrik för leverans i Höganäs, säger han och ger oss deras kontakt på Alpha Shipping.
Alpha Shipping säger att de får svårt att få fram all information vi vill ha på kort tid eftersom det är flera inblandade i affären.
– Det är många kontor som arbetat med projektet och vi har även augustisemester, säger Normunds Leksis. Men, vi har ett kontrakt med Sonora Transport & Logistics för landtransporterna.
Han ger oss kontaktuppgifterna till Dmitrijs Kolesniks och här slår bromsarna till.
När vi ringer, svarar en person som säger att Kolesniks ringer upp inom någon minut. Så sker inte och därför tar spåret tillfälligt slut här.
Men det är rimligt att anta att det, precis som på Gotland, är här Swedlat Trans gör entré med sina trafiktillstånd som de erhållit genom att Dubinskis visat ett diplom på sitt yrkeskunnande, att en svensk revisor intygat ekonomin och att Transportstyrelsen fått dokumentation på att Outlet Bazaar hyr ut fordon till Swedlat. Grönt ljus från de svenska myndigheterna, med andra ord.
VEIDEKKE:
”Vi är mycket noggranna”
På Veidekke är det först Stefan Wegner i Helsingborg vi talar med. Han ansvarar för bygget och har kontrakt med Nordic Homes.
Efter vårt samtal tog han direkt informationen högre upp och en undersökning av de inblandade företagen påbörjades.
– Veidekke är mycket noggranna med att sträva efter att göra ett bra arbete på ett säkert sätt och vi uppskattar att vi fick information om de problem som uppstått kring transporterna av modulerna för att kunna agera, säger sedan Mats Fryxell, regionchef för Region Småhus, Veidekke Bostad AB, till oss.
Nordic Homes uppfyller deras krav för samarbete och när Veidekke hörde om missförhållandena, öppnade de omgående en dialog med Pauls Dzintars Kalnins på Nordic Homes och denne skulle tala med Alpha Shipping. En kedjereaktion har därmed startats
– Det är svårt att ha koll när det blir många led i en kedja, säger han. Men vi ställer krav oavsett om det är ett svenskt eller utländskt företag.
Han lyfter att de endast så sent som igår fått all information på bordet om missförhållandena, men att de nu undersöker vad som måste göras för att komma tillrätta med det.
Kort innan vi ska publicera texten, ringer Swedlats representant upp tidningen Proffs reporter, Heidi Bodensjö. Han är mycket upprörd och menar att problemen med polisen endast var ”småsaker, bagateller”. Han ifrågasätter också varför Proffs har talat med så många personer om det som hänt.
– Varför? undrar han utan minsta ansatts att dölja sin frustration. Är det för att du inte vill att lettiska företag ska arbeta i Sverige?
Bodensjö förklarar för honom att det är medias roll att undersöka och det handlar om att alla, oavsett nationalitet, har regler att följa och skatter att betala.
– Heidi påpekade för honom att de, förutom den initiala frågan om hur faktureringen sker av Swedlat, själva har försatt sig i en svårare situation i och med problemen med polisen, säger tidningen Proffs chefredaktör och ansvarige utgivare, Göran Rosengren.
– Anledningen till att Heidi överhuvudtaget har gjort detta föredömliga, journalistiska arbete, är att jag gav henne det uppdraget. Det handlar inte alls om nationaliteten på bilarna och åkeriet. Det handlar om att transportörer ska kunna konkurrera på lika villkor. Om Swedlat har synpunkter på det, är de alltid välkomna att höra av sig till mig, avrundar Rosengren.