Nu är semestern slut för poliser och bilinspektörer i Västerås. Därmed är semestern även slut för dem som trafikerar området utan rent mjöl i påsen.
MC-polis Erik Sjögren tog tisdagen den 15 augusti in två ekipage samtidigt på kontrollplats Karleby varav det helpolska ekipaget bjöd bilinspektör Tommy Roos på detektivarbete.
– När han undersökte färdskrivaren med Octetverktyget, fick han information om sensorfel och plomben såg inte riktigt frisk ut, berättar bilinspektör Roger Ogemar som också var på plats.
Indikationerna väckte misstankar om manipulation varför det lades ner mer tid på undersökningen då mycket fick plockas isär, men det slutade med att man fann att kontakten in till färdskrivaren inte satt ordentligt och glappet orsakade felvisningar. När detta ordnats, kunde ekipaget rulla vidare.
Sämre gick det för det andra ekipaget med den estniska dragbilen. Föraren fick först göra alkotest och sedan vägdes bilen.
– Vi reagerade på att den verkligen var maxlastad, säger Ogemar som kontrollerade fordonet. Det är sällan fordon från östra Europa är så tungt lastade.
Detta gjorde fraktsedeln än mer intressant, men någon sådan hade föraren inte då den faxats till hamnkontoret i Stockholm. Efter ett samtal dit, mejlades den till Västerås och visade att lasten bestod av 25 ton kattmat från England på väg till Finland via hamnen i Göteborg.
– Därmed var lastfrågan besvarad, men när vi bad honom visa upp sitt YKB gick det mindre bra, säger Ogemar.
Föraren visade istället upp ett estniskt utbildningsintyg från en 70-timmarskurs han genomgått i mars 2016. I Sverige måste man hämta ut sitt kort inom tolv månader efter utbildningen annars är den förverkad, förklarar Ogemar.
– Vi kontaktade Transportstyrelsen som inte kunde utröna om föraren hade YKB och de visste inte heller om tolvmånadersregeln även gäller i Estland, säger han.
Föraren hade också brutit mot kör- och vilotiderna i Sverige vilket renderade i en ordningsbot på 1 000 kronor. Hade överträdelserna skett i utlandet, hade det kostat 3 000 kronor, men då som sanktionsavgift. Hur mycket blev det totalt?
– Den högsta boten får man ingen rabatt på och eftersom vi inte kunde fastslå om han hade YKB eller inte, blev det med rabatt endast 250 kronor i böter för att inte ha kunnat visa upp kortet, säger Ogemar. Totalt 1 250 kronor.
Om det kunnat konstateras att han inte hade YKB exempelvis genom att utbildningsbeviset gått ut, hade anmälan gjorts till åklagaren eftersom det är ett grövre brott, säger han, men funderar på hur långt åklagaren hade drivit ett sådant ärende.
Kan man inte visa YKB-kortet, får man inte köra varför han fick ställa av trailern för att sedan lämna landet. Ogemar beklagar att kontrollstationerna, i motsats till de flesta i Norge, inte är bemannade dygnet runt vilket gör det svårt att följa upp om utvisade fordon verkligen lämnar landet eller endast kör iväg en bit och väntar ut polisen.
– När vi ringde speditörens kontor i Borås för att meddela att de måste skicka ny dragbil, fick vi nämligen veta att en sådan redan var på väg trots att det gått mycket kort tid från att vi stoppat ekipaget. Inte heller var de intresserade av var i Västerås trailern stod, så antingen har de gps på släpet, eller så finns det en annan agenda, sammanfattar Ogemar på väg hem från jobbet.