Jens Nilsson utsågs till rapportör för cabotagegruppen i EU. Nu ser Peter Lundgren en risk för ytterligare liberalisering av reglerna, öppnare gränser och kompromisser som kan komma att slå undan benen för svensk åkerinäring.
I tisdags skrev vi att Jens Nilsson (S) i EU-gruppen S&D, utsetts till rapportör för cabotagegruppen och därmed ska leda arbetet med att nå gemensamma överenskommelser för hur de nya reglerna ska se ut i EU:s vägtransportpaket.
Peter Lundgren (SD), ordförande i EFDD-gruppen, döljer inte sin oro för att Nilsson inte kommer att förmå stå upp för det som är viktigt för svenska åkerier.
– Jag har drivit transportfrågorna hela tiden, inte minst cabotaget. Jag brinner för detta, har kunskapen och erfarenheten som krävs, säger han. Och jag vågar kämpa för det som är viktigt.
Han ville verkligen vinna cabotageakten, men med endast sex poäng att buda med, kunde det bli svårt.
Den 2 maj i år bjöd emellertid socialdemokratiske Ismail Ertug, ordförande i S&D-gruppen, in Lundgren till ett möte som slutade med att de tog i hand på en deal som innebar att Ertug skulle bjuda upp till tre poäng på cabotageakten och sedan skulle Lundgren ta hem den.
– När dagen för budgivningen på cabotageakten kom, bjöd Ertug ändå över mig och tog hem den och sedan sattes Nilsson in som rapportör, säger han. Så mycket var ett handslag värt i EU.
Dagen efter träffades de och Ertug förklarade att han pressats hårt av gruppen som även omfattar flera stora öststatsländer, säger Lundgren som anser att han i det minsta skulle sagt att dealen avblåsts innan budgivningen och han gjorde klart för Ertug om vad han ansåg om hans ursäkt.
Jens Nilsson är ju ändå en svensk, så vad är du orolig för?
– Han kan inte mycket om vägtransportbranschen och han ser ett EU med öppnare gränser och utvidgning som lösningen och kommer att kompromissa tills han når överenskommelser, säger han. Därför tror jag inte han är beredd att slåss för de svenska villkoren och då kommer det att gå överstyr här hemma.
Lundgren tycker att Nilsson är en hygglig karl och duktig retoriker, men det räcker inte för den uppgift han har framför sig, anser han.
Peter Lundgren känner att han har blivit utmanövrerad för att han ”är obekväm”.
– Så är det, säger han. Det finns frågor som jag aldrig hade vikit mig i utan hellre hade låtit hela rapporten falla istället.
Han är helt emot ytterligare liberalisering och förslaget om fem dagars fritt cabotage ser han som en katastrof om det genomförs. Nilsson är också kritisk till det förslaget, men anser att hur utstationeringsdirektivet kommer att se ut, påverkar det.
När han sammanfattar varför det var så viktigt att få cabotageakten, tar han upp att de stora öststatsländerna i S&D-gruppen sitter på många stolar vilket gör dem till en stor kraft och att de nu kommer att ansätta Nilsson hårt för att få igenom sina viljor.
– Jag hade inte behövt kämpa mot min egen grupp, säger han. Och jag har aldrig varit rädd för att säga min mening även till de högsta kommissionärerna.
I början av hösten kommer Nilsson att kalla in samtliga skuggrapportörer för att presentera hur han ser på förslagen och för att inhämta deras synpunkter. Lundgren kommer att vara skuggrapportör för EFDD.
– Nilsson kommer att få tampas med mig i förhandlingarna och jag kommer att kräva en förklaring till varenda sak han är beredd att liberalisera ytterligare. Han har två år kvar som EU-parlamentariker innan han går i pension och jag är rädd för att han kommer att lämna med en svensk transportnäring utan framtid, säger Lundgren.
Är det inte så att din kritik bottnar i att du just nu är besviken över att inte ha lyckats få cabotageakten och själv bli rapportör för gruppen?
– Jag är inte besviken. Jag är uppriktigt sagt fly förbannad över att socialdemokraten Ertug tar mig i hand och sedan kör kniven i ryggen på mig utan att ha råg i ryggen att stå för sitt ord, sammanfattar Peter Lundgren som för var dag blir mer övertygad om att EU inte är bra för Sverige.
Redaktionen har sökt Ismail Ertug, men kontoret låter hälsa att han har semester.