Transportstyrelsens besked är kristallklart: Utan trafiktillstånd får man inte köra, men hos en av transportörens kunder anser man uppenbarligen inte att den regeln är till för att följas. Företagets logistikchef kommenterar:
- För mig spelar det ingen roll.
Axfood berättar att de under vintern och våren gjorde en upphandling där aktörerna fick 24 juli som angivet startdatum för samarbetet. De valde Förlängda Armen AB, Farmen, som leverantör. Man har tidigare samarbetat med dem och har inte haft anledning att anta att de skulle använda tillståndslösa fordon från dotterbolaget Förlängda Armen Åkeri AB i somras.
Under måndagen den 21 augusti, konstaterade de att åkeriet fick trafiktillstånd.
– Våra leverantörer ska givetvis uppfylla och följa gällande lagar och regler och det har Farmen intygat de ska göra i vårt avtal. Vi ser därför allvarligt på det som hänt och kommer att ha vidare samtal med leverantören i fråga, sammanfattar Peter Hellström, pressavdelningen.
Farmen kör även en rutt mellan Stockholm och KåKå i Örebro och tillbaka igen. Farmen satte enligt våra uppgifter in fordonet den första augusti då trafiktillstånd ännu saknades. Hur tänker ni kring att de bedrivit olaglig åkeriverksamhet?
– Det har de inte gjort eftersom vi har avtal med GDL som har avtal med Farmen, säger logistikchef Toni Nilsson. Så har vi kört i över ett år eftersom Farmen inte har haft eget åkeri tills nu.
Farmen har även avtal med andra åkerier som utför deras uppdrag, men det aktuella fordonet tillhör då tillståndslösa Förlängda Armen Åkeri AB. Känns det bra att ert gods transporterats på ett olagligt sätt?
– För mig spelar det ingen roll. Företaget har funnits länge liksom vårt samarbete. Det här är en formalitet och jag uppskattar inte Transportstyrelsens långa handläggningstider på saker som bara är att skicka in och få en stämpel på. Jag har mer synpunkter på hur utländska aktörer agerar, sammanfattar Toni Nilsson.
På GDL fick vd Henrik Holm kännedom om det inträffade tidigt den 21 augusti och är inte alls nöjd.
– Det bryter mot vår policy och förklaringen vi fått är att det uppstått missförstånd mellan parter på Farmen under semestern, säger Holm.
Under måndagen fördes diskussioner med Farmen som beklagade det inträffade och Holm har gjort klart för dem att semester inte är en ursäkt.
– Detta har verkligen inte skötts på ett bra sätt av dem, säger Holm och tillägger att deras avtal är med Farmen AB och att man förutsätter att de anlitar åkerier med tillstånd.
I detta fall ligger beställaransvaret således hos Farmen AB som anlitat Farmen Åkeri AB. Båda bolagen har samma vd i Johnny Wallman och därmed kan Farmen AB knappast hänvisa till att de ”inte kände till eller hade skälig anledning att anta” att inga tillstånd fanns i det ena bolaget.
Farmen fick sitt tillstånd, men kan vi säga att ingen skada är skedd eller att konkurrensen inte påverkats negativt? Axfoods upphandling hade fler aktörer, med trafiktillstånd, som var intresserade, men valdes bort till fördel för Farmen. Inte heller vet vi om andra aktörer avstått från att delta då de kan ha saknat tillstånd eller haft för få sådana.
Våra tips ledde oss till Enskede Bilexpress som varit Axfoods transportör på snabbgrossanläggningarna i Solna och Årsta. De berättar att istället för ett skriva på ett förlängt avtal, valde de att stiga av då de fick vetskap om att Axfood skrivit nytt avtal med Farmen trots att de förde samtal om förlängning av deras avtal.
– Vid mötena framgick tydligt att de ville förlänga vårt samarbete, jobba internt med helheten av sin logistik och uttryckligen påtalade viljan att tillsammans med oss optimera och effektivisera transporterna, berättar David Sjölund som är en av ägarna.
Sjölund konfronterade Axfood angående avtalet med Farmen och avslutade därefter samarbete då de ansåg Axfood inte hållit sin del av överenskommelsen. Han säger att Axfood endast en vecka senare återkom till dem och bad om hjälp då de fått problem med sin nya avtalspartner.
– Vi är professionella och kom överens med Axfood att ställa två fordon till deras förfogande till den 31 augusti, avslutar David Sjölund.