Var det kombitrafik? Eller kanske cabotagetrafik? Eller kördes de estniska dragarna på nyttjanderättsavtal? Frågorna blev många när kontorsmoduler fraktades mellan Örnsköldsviks hamn till en närliggande byggplats.
BAE Systems i Örnsköldsvik bygger och fram till mitten av augusti har ett större antal moduler transporterats dit. Uppdraget låg på Cramo i Umeå och de hade avtal med DSV i Estland som skulle frakta modulerna hela vägen fram till byggplatsen. Modulerna kom in till Örnsköldsviks hamn utan lastbärare, lossades och ställdes på marken.
Tre estniska dragbilar med estniska DSV-trailers, körde sedan i skytteltrafik mellan hamnen och bygget från måndag till fredag. Medan bilarna lossades, lastades avställda trailers i hamnen som de sedan bytte till.
Detta väckte frågor hos branschfolk ute på vägarna som undrade vad det egentligen var för transporter och om de ens var lagliga. De hörde av sig både till polisen och till Proffs som fick en mängd dokumentation om det som pågick.
Även om dragbilarna kommit in i landet med internationell last, kördes många turer varje dag under lång tid och då faller ett tillåtet cabotage. Modulerna kom in utan lastbärare, ställdes på marken och lastades på olika trailers som dragbilarna växlade mellan och då faller kombidirektivet. Om dragarna kördes på nyttjanderättsavtal hos ett svenskregistrerat företag med tillstånd, vore transporterna helt lagliga. Om så var fallet, ville vi ta reda på för att bringa klarhet.
Polis och bilinspektör i Sundsvall, 17 mil från Örnsköldsvik, försågs med all tänkbar information. Intresset hos den starkt underbemannade Västerbottenpolisen var stort. Måndagen den 14 augusti skulle kontroll ske, men ett annat uppdrag kom emellan och sedan blev det ingen kontroll.
– Vi har mycket små resurser, långa avstånd och ska hinna med utredningsarbeten också och det var det bilinspektören fick göra resten av veckan, förklarar gruppchef Stefan Westerlund som beklagar att situationen ens ska behöva uppstå.
Därmed måste redaktionen komma i kontakt med DSV i Estland för att få den sista pusselbiten.
BAE Systems vilja att reda ut detta, har varit påtaglig och uppköpsansvarig Anna Holter uppmanade Cramos byggledare Johan Björn att ta reda på fakta.
– Detta är något vi absolut måste få utrett eftersom modulerna ska fraktas bort också, säger hon. Vi har utgått från att Cramo har gjort vad som är rätt.
De aktuella transporterna kan ändå ha varit lagliga om det funnits ett nyttjanderättsavtal. Det kan DSV berätta och den som har kontakten är Björn på Cramo, men han reser och kan inte komma åt telefonnumret till DSV som finns på hans kontor. Han hänvisade oss till logistikchef Nicola Lawler som tidigare berättat att det var DSV som körde och nu hänvisade hon oss vidare till pressansvarig Stefan Westin som vi försökte nå på flera sätt, utan att lyckas.
Vi tar istället själv kontakt med DSV i Estland och frågar vilken sorts transporter det var.
– De tre fordonen går på nyttjanderättsavtal, säger DSV:s representant och förklarar hur det fungerar och drar sedan en parallell med hur transporter av vindkraftverk utförs. Vi kan inte köra såna mängder av moduler olagligt eftersom polisen kontrollerar oss. Så kan vi inte bedriva vår verksamhet.
Han bifogar bevis på nyttjanderättsavtalet de har med ett företag i Dalarna och detta bekräftar Transportstyrelsen för oss stämmer. Därmed kan vi konstatera att transporterna utförts enligt gällande regler och att när modulerna åter fraktas bort, vet vi att det, med hjälp av nyttjanderättsavtalet, är lagliga transporter.