"Ingen ska dö av rattfylleri, stoppa eftersupning, alkobommar i hamnar och en drogfri trafik". Det kämpar MHF för. Vi träffar några av eldsjälarna på Skåne Truckshow där de erbjuder att testa på krocksläden och berättar om hur mycket alkohol vi faktiskt får i oss med olika drycker.
Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, bildades redan 1926. Aksel Kops Eriksen från MHF i Klippan har varit medlem sedan 1970 och har suttit i styrelsen i cirka 25 år varav de senaste tio åren som ordförande i Klippanavdelningen. Något han brinner för och som tyvärr fortfarande är alldeles för aktuellt, är nykterhetskontroller, alkobommar och alkolås i alla nytillverkade bilar.
– Dessutom sprider vi kunskap till människor om hur mycket alkoholhaltiga drycker faktiskt innehåller, säger han. Alldeles för många har inte kunskapen utan nöjer sig med att ”tro”.
Det har varit svårt för politikerna att komma igång med alkobommar i hamnar och Aksel berättar att riksdagen nu beslutat att sådana ska sättas upp i 23 hamnar samt Öresundsbron.
– Riksdagens beslut är överlämnat till Trafikverket som ska utse vilka hamnar det blir, säger han. Ystad och Trelleborgs hamnar håller nu på att bygga ut för att kunna montera alkobommar.
Öresundsbron behöver inte byggas om eftersom tekniken redan finns där och det enda som ska upp, är bommarna. Tekniken bakom de nya alkotestarna är svensk och helt unik vilket har gjort att en kontroll tar cirka 1,5 sekund att genomföra.
Vi har väntat länge på att alkobommar ska sättas upp i hamnarna och medan vi väntar, dör en till två personer varje vecka i alkoholrelaterade olyckor. Varje gång har något inträffat som ytterligare har försenat alkobommarna. Vad upplever ni är det största problemet och där det största motståndet finns?
– Regeringen, svarar Aksel direkt. Både den socialdemokratiska och den borgerliga har varit likadan.
Han tar ett exempel då MHF lämnat förslag till regeringen om att alkolås ska vara obligatorisk i alla nytillverkade fordon från årsmodell 2010. Alla handlingar skickades till EU för genomläsning och skrivning.
– För åtta år sedan blev det sedan borgerlig regering och de sade då att ”ja”, det ska vi införa”, men bara några dagar senare sade de det inte gick att genomföra, berättar Aksel.
Att de tunga rattfyllorna ökar, är man överens om i Ljungbyhed och Aksel ser ett problem med att kontrollerna idag halverats och han pekar på att om alkobommar funnits i Ystad, hade den polska chauffören med 2.18 promille aldrig kommit ut från hamnen och då hade hon inte senare orsakat en tragisk olycka på riksväg 56 för inte så länge sedan.
Alkolås i nya bilar anser han är en viktig del i kampen mot rattfyllor, så varför går det inte att införa? Aksel säger att han har haft otaliga diskussioner med politiker.
– Vid ett tillfälle frågade jag en enskild politiker varför det är så omöjligt. Jag frågade honom om han själv körde full? Är det därför? Är du rädd för att du själv ska åka dit? Något måste det ju vara eftersom det hela tiden stoppas på högre nivå. Är det någon där som har problem med alkoholen, frågar sig Aksel Kops Eriksen avslutningsvis.
I ett kommande nummer av den tryckta tidningen kommer vi att göra ett mer djuplodande reportage på temat.