Nette Schölin håller i trådarna för TIA:s räkning när det drar ihop sig till debatt. En debatt där Före detta rikspolischef är moderatorn som ska hålla ordning på deltagarna i panelen. Nette Schölin håller i trådarna för TIA:s räkning när det drar ihop sig till debatt. En debatt där Före detta rikspolischef är moderatorn som ska hålla ordning på deltagarna i panelen.

TIA laddar för paneldebatt på lördag:

Branschens problem bottnar ofta i polisbristen

På lördag arrangerar Truckers International Association, TIA, en paneldebatt i Ljungby på temat "Vad händer med vägtransportbranschen?". Moderator är den förre Rikspolischefen och Generaltulldirektören Björn Eriksson. TIA:s talesperson, Nette Schölin har mött Eriksson i Stockholm för att diskutera projektet och hon känner att hon har valt rätt moderator.
- Mötet blev väldigt positivt. Och lärorikt. Min uppfattning är att Björn är en påläst och intresserad herre som vet var skåpet ska stå, berättar Nette Schölin.

Björn Eriksson är insatt i den polisiära verksamheten och numera är han bland annat ordförande för den privata säkerhetsindustrin.
– Han är dessutom medlem i Nationella Transportsäkerhetsrådet, förklarar Nette.

Hon nämner att TIA är av uppfattningen att gruppolariseringen inom politiken hämmar agerandet för framtida lönsamhet och lagefterlevnad bland företagarna inom transportbranschen.
– Konsekvensen av frikostiga kryphål i lagen, som utnyttjas av oseriösa aktörer, blir allt mer påtaglig. Detta tillsammans med en tynande polisorganisation där trafikpoliserna av kött och blod blir mer och mer sällsynta längs Sveriges vägar, kommer att skövla oskyldiga trafikanters liv om inget görs.

Nette förklarar med inlevelse att skatteintäkter och arbetstillfällen glider Sverige ur händerna, medan en ständigt växande ”osund konkurrens” tar över branschen.
– Rattonyktra förare, trafikfarliga fordon och fusk med vilotider blir en direkt risk för icke ont anande medtrafikanter dagligen.

Hon beskriver situationen på vägarna och lyfter bland annat att till exempel trafikpolisen i Helsingborg, med dagens resurser, på ett ungefär kan hinna med att kontrollera omkring tio tunga fordon per grupp och arbetspass.
– Vid senaste mätningen från Trafikverket 2015 har man konstaterat att i snitt passerar 46 000 fordon på E6/E20 utanför Helsingborg varje dygn. 3 600 av dessa fordon uppges vara tunga lastbilar, vilket ger en tydligare bild av hur illa ställt det är med bemanningen inom trafikpolisen.

Nette Schölin tillägger att situationen blir rena guldgruvan för de kriminella och för transportfuskarna.
– Risken att åka fast är ju endast någon ynka promille, menar hon.

Fler trafikpoliser är alltså vad Nette Schölin och TIA vill ha. Om någon politiker nu lovar det på lördag, är då problemen borta för branschens del?
– Om det vore så enkelt. Självklart är det mycket som inte är som det ska. Och mer är ju på gång. Under hösten kommer till exempel det nya vägpaketet i EU att vridas och vändas på. Det är uppenbart att det i EU råder delade meningar om vad som bör och inte bör vara i en gällande lagstiftning, där kraven på tuffare regelverk krockar med fri rörlighet och liberalare cabotagetransporter.

Nette menar att oavsett vilka lagar och regler som ändras och tillkommer, så faller frågan ändå tillbaka på det mest grundläggande.
– Polisen. Vi måste ha många fler ”riktiga” poliser, utbildade sådana som tillsammans med bilinspektörerna har förmågan att lagföra fuskarna.

Men det är inte bara lagbrotten som utförs av chaufförer och åkare som skapar otryggheten i transportbranschen, menar Nette Schölin.
– Kriminaliteten som livnär sig på stölder och smuggel drabbar lastbilarna och dess förare i form av inbrott och stölder vid rastplatser under vilotiderna. Även mycket stöldgods transporteras via utstuderade, kriminella nätverk som har tillgång till lastbilar.

– Björn har ett och annat att säga om såväl nedrustningen av kontrollverksamheten utmed vägen, som om det bristande ansvaret från många beställare och jakten på lägsta transportpris som allena saliggörande. Både han och vi i TIA menar att yrkestrafiken har blivit lite av en tummelplats för alltför många med kopplingar till inhemsk och internationell kriminalitet. Och precis som TIA, anser Björn att lagstiftningen på området lämnar åtskilligt i övrigt att önska.

Debatten startar klockan 10 på lördag och hålls på Ljungbystopp. Det är fritt för alla att komma och lyssna och ställa frågor. Det behövs ingen förhandsanmälan, men då antalet platser är begränsat, rekommenderar TIA alla som vill komma att boka plats via telefon eller sms: 0760-49 96 49.

Läs även:


Många tunga namn i Ljungbydebatten

Transportpolitiker från EU och riksdag debatterar i Ljungby

Om artikeln

Publicerad: 2017-09-13 17:52
Kategori: Nyheter
Taggar: Debatt Ljungby Ljungbystopp Politik TIA Trafikpolisen Transportstyrelsen