Ämnena många ? och svaren bekanta när...

Branschens situation debatterades i Ljungby

Politisk debatt föregick invigningen av Ljungbys nya rast- och uppställningsplats för tung trafik. Debatten gav vid handen att vägslitageavgiften i allra högsta grad lever i den socialdemokratiska regeringen, förslag på zonindelad avgift lyftes samt skatteväxling som kompensation för avgiften. Hos oppositionen möter avgiften motstånd och klampning "på riktigt" fick inget tydligt ja eller nej.

Arrangör för eventet var Truckers International Association, TIA, och panelen bestod av samtliga partier förutom Miljöpartiet. Från EU kom Peter Lundgren (SD) medan EU-parlamentarikern och cabotagerapportören Jens Nilsson (S) var förhindrad på grund av kyrkovalet i Jämtland.

Sveriges Åkeriföretag fanns på plats tillsammans med poliser från Västra Götaland och Helsingborg liksom Ljungbys kommunalråd och Proffs chefredaktör, Göran Rosengren. Moderator var före detta rikspolischef Björn Eriksson som höjde stämningen och höll ordning på panelen och publiken.

Ämnena var flera, men svaren alltför bekanta, Emma Wallrup (V) lyfte fördelar med en zonindelad vägslitageavgift som skulle gynna lokala transportörer som inte skulle betala någon avgift alls om de höll sig i sin egen zon. Peter Persson (S) menade att avgiften är viktigt eftersom den inkluderar en transponder som möjliggör kontroll av flera saker hos fordon som rör sig i landet.

Anders Åkesson (C) som var helt emot avgiften, sade att transpondern inte behöver vara kopplad till en avgift. Susanne Bäckman (L) var också emot avgiften om den inte sker tillsammans med en skatteväxling som exempelvis lägre sociala avgifter för svenska åkerier.

Uttrycket ”klampning på riktigt” myntades av tidigare ordförande i Transportutskottet Anders Ygeman (S). Moderaterna ansåg både då och nu att det räcker med 24 timmar, något som även Transportstyrelsen nyligen har kommit fram till.

Trafikpolis Sören Johansson från Helsingborg efterfrågade längre klampningstid, men frågan fick inget tydligt svar mer än att man är öppen för ändring vid behov.

Tidningen Proffs chefredaktör, Göran Rosengren, som läst Transportstyrelsens rapport i ämnet, tog tillfället i akt och höjde ett varnande finger till paneldeltagarna. Han berättade om att den statistik från Eurostat som myndigheten till stor del bygger sin slutsats på, är både ”klen” och ”opålitlig”.

Cabotagetrafiken och inte minst de i EU föreslagna fem dagarna obegränsat cabotage liksom beställaransvaret, var givna ämnen. Lundgren (SD) är kritisk till om cabotagetrafik ens är nödvändigt. Wallrup (V) pekar på att vinstdrivande företag har bidragit till att konkurrensen har gått för långt och att alla marginaler skurits bort inte bara i transportnäringen.

Fler poliser lär dröja och om man ska kompensera med fler bilinspektörer, kanske till och med köpa in kompetensen från bilprovningsstationer, fungerar det inte bra om dessa inte får polismans myndighet att skriva ut böter.

Frågestunden bjöd på en aktiv publik och under en stund hettade det till mellan Lundgren (SD) och Transportarbetareförbundets representant i publiken när Transports ”val” av politisk samarbetspartner diskuterades.

I nästa nummer av Proffs utvecklar vi debatten på ett djupare plan.

 

Om artikeln

Publicerad: 2017-09-18 15:34
Kategori: Nyheter
Taggar: Debatt Ljungby Ljungbystopp Politik TIA