Måndagskvällens fordonskontroll vid Långeberga i Helsingborg gav "nätet fullt". Bland annat vinkades en polsk dragbil in. Och som skulle visa sig körde otillåtet cabotage.
- Ett skolexempel på hur man utnyttjar cabotagereglerna, kommenterar tidningen Proffs chefredaktör Göran Rosengren, som samtidigt understryker att speditören rent juridiskt inte har brutit mot några regler.
Den gula, svenskregistrerade trailern bär Dachsers logotyp. Bakom ratten i den polskregistrerade dragbilen sitter en polsk chaufför. Han berättar om sina senaste transportuppdrag och ganska snart står det klart att antalet inrikes transporter blev en för mycket.
På trailern hade chauffören lastat styckegods i Malmö. När han stoppades vid Helsingborg, var han på väg till Jönköping för att lossa.
Dachser bryter normalt inte mot gällande cabotageregler utan kör på de premisser lagstiftningen tillåter, men denna gång blev det en transport för mycket. På Dachser är det vd Finn Skovbo Pedersen som svarar på våra frågor.
– Dragbilen är inte vår, men trailern är och det är vi som talar om vart godset ska, säger han. Åkeriet har förklarat att de bytte ut dragbilen på grund av ett verkstadsbesök.
Därmed anser Dachser att det är åkeriet som bär ansvaret för det inträffade och i dialog med åkeriet ska man utvärdera händelsen.
– Brister man i sina åtaganden, får man också ta konsekvenserna av detta, säger Skov Pedersen och tillägger att förskottet på sanktionsavgiften (som betalats, reds anm.) inte betalades av Dachser.
Speditörens redogörelse stämmer väl överens med det som polisen konstaterade vid kontrollen. Den aktuella dragbilen hade förbrukat sina cabotageresor i Sverige och skulle enligt uppgift egentligen ha skickats till Norge. En administrativ miss innebar dock att så inte blev fallet.
Proffs har skrivit många artiklar om otillåtet cabotage. Senast under debatten i Ljungby i lördags, togs ämnet upp. Att det finns politiker som menar att cabotaget bör liberaliseras ytterligare, får tidningens chefredaktör Göran Rosengren att reagera. Igen!
– Detta är ett skolexempel på hur man utnyttjar cabotagereglerna som i grunden har ett helt annat syfte än att ett polskt åkeri skickar sin dragbil mellan Sverige och Norge för att suga ut ytterligare tre inrikes transporter ur dragbilen, menar Rosengren.
Han understryker att Dachser inte gör sig skyldig till något brott.
– Men detta borde ju våra politiker reagera på och dessutom kunna räkna ut vad som sker om de kommande cabotagereglerna plötsligt tillåter ett fritt antal inrikes transporter, tillägger han.
Rosengren menar att det endast finns ett enda syfte med att släppa cabotaget fritt på det sätt som man nu föreslår.
– Det handlar om att ge företagen tillgång till lågprisåkerier i allt större omfattning. Miljön struntar man sannolikt i, liksom förarnas sociala förhållanden. Det betyder inte ett smack i sammanhanget. När ska våra politiker förstå det?
Men man vill ju skärpa utstationeringsdirektivet?
– Jo, på pappret ser det ju bra ut. Det är däremot hur lätt som helst att slippa undan det ansvaret genom att skicka dragbilen över en nationsgräns med något tätare intervall, så är den saken ur världen, avrundar Göran Rosengren.