Den kan klättra över vägräcken, utrustas med oändligt många tillbehör, användas inom lika många olika områden och har potential att spara både liv, resurser och miljö. Vi talar om en svensk världsnyhet vid namn Environmental Multi Terrain Wheeler, EMTW, maskinen som kan arbeta på vägen utan att vara i vägen.
Problemen med att personer dör i samband med arbeten på våra vägar är ständigt aktuell. Idag används exempelvis flera TMA-fordon endast för att skydda en maskin som klipper gräs utmed motorvägen. Det skapar trafikstörningar, irritation och olyckor, även dödliga sådana. Miljön tar också onödig skada av att flera fordon måste agera skydd.
På initiativ från några entreprenörer i Mälardalen, inbjöds det 2009 till ett seminarium om problemet med bland andra Trafikverket. En av deltagarna var Arne Henriksson.
– Vi ställde oss frågan hur länge vi kunde hålla på att vara i vägen på vägarna, säger han när vi träffar honom och Wiktor Andersson i Falkenberg där maskinen just nu färdigställs inför premiärvisningen på Tylösands trafiksäkerhetsdagar den 12 september.
En arbetsgrupp bildades utifrån seminariet och med ekonomiskt stöd från Trafikverket och VINOVA, uppfann Arne den unika, ihåliga cylindern som hela maskinen är uppbyggd runt.
När testerna var klara var det dags för ett kommersiellt företag att ta vid utveckling och finansiering av produkten och efter en tid hamnade projektet så hos EMTW där Henriksson och Andersson sitter vid rodret.
Man arbetar med mottot ”mer väg för pengarna”. Förklara vad ni menar.
– Genom att maskinen utför sitt arbete från utsidan av vägen, stör den inte trafiken och inga TMA-bilar behövs, säger Andersson. TMA-fordon tillför endast säkerhet och förarna utsätts för risker och miljön för onödiga utsläpp.
Genom att TMA-bilarna inte behövs kan de utföra andra uppgifter som är vägrelaterade, säger han. Exempelvis laga hål i vägarna. EMTW ska inte göra förare arbetslösa utan ska istället frigöra resurser till annat nödvändigt arbete.
– Och att sitta i en TMA-bil på tomgång och bara vänta på att bli påkörd, kan inte vara det bästa jobbet, säger han.
Istället för att ha tre maskiner som klipper gräs utmed motorvägen, behövs det endast en EMTW som med tre klippare klipper allt med en gång, från utsidan. Med möjlighet att använda olika tillbehör, är det bara fantasin som sätter gränser för användningsområdena. Kommer många vägrenar att behöva byggas om för att klara EMTW?
– Marktrycket från EMTW per cm2 är inte mer än en personbil och stora delar av dagens vägrensnät fungerar bra för maskinen som de är, säger Henriksson. Sträckan Helsingborg – Jönköping är ett exempel.
Man räknar med att i väghållningsarbetet kan minst tio konventionella fordon bytas ut mot en EMTW. Maskinen är även förberedd att delta i transportsystemet eftersom den dels kan köras själv, men även lastas på lastbil med standardmått och som inte behöver vara specialbyggd.
Den EMTW man ska presentera i Tylösand är en grundmodell och intresset hos Trafikverket är stort för att få entreprenörerna att köpa maskinen som har ett åretruntkoncept.
– Intresset är påtagligt och Trafikverkets chef Lena Erixon är den som ska klippa bandet i Tylösand när vi presenterar vår världsunika produkt, avrundar Wiktor Andersson och Arne Henriksson som räknar med att de första maskinerna i drift ska synas under sommaren 2018.
Enligt undersökningar gjorda av Karolinska Institutet, visar att behovet av EMTW på den svenska marknaden, är cirka 300 maskiner.
Så tar EMTW sig över vägräcket:
Filmen producerad av EMTW.