I förra veckan lanserades under ackompanjemang till häftig hårdrockmusik en kraftigt faceliftad Mack under det nya modellnamnet Anthem. Mack är en del av Volvokoncernen och namnet Anthem syftar på den amerikanska nationalhymnen. Detta för att betona Macks långa och patriotiska historia i Amerika och för att bilarna byggs enbart i USA till skillnad från många av konkurrenterna.
Exempelvis så tillverkar Daimlerägda Freightliner samt Paccar-märkena Kenworth och Peterbilt (där även DAF ingår) lastbilar i Mexiko med billig arbetskraft.
– Vi har skapat en kraftfull fjärrtransportbil med en unik design som inte liknar något annat ute på vägarna idag, sade Volvochefen Martin Lundstedt, nyligen fyllda 50.
Han var på plats i Allentown, Pennsylvania vid det globala återförsäljarmöte där Anthem lanserades. Staden var en gång platsen för Macks huvudkontor och ligger nära märkets fabrik i Macungie i nordöstra Pennsylvania. Mack är nu inne på sitt 112:e år i regionen efter fem inledande år i New York där man startade år 1900.
Förutom ny utformning av front med huv och grill så har designen av tak, spegelhus och den främre stötfångaren förändrats. Allt för lägre luftmotstånd vilket uppges ge en förbättring av bränsleeffektiviteten på upp till 3 procent.
I princip kan sägas att de tekniska nymodigheterna som införts i systerbolaget Volvos just lanserade VNL-serie i USA nu även kommer Mack Anthem till del. De båda fabrikaten har gemensamma drivlinor med likartade motorer och växellådor. Hos Mack, vars logotyp är en bulldog, benämns exempelvis I-Shift för mDrive. I folkmun kallas den växellådan ofta för Bullshift.
Det är mycket som glittrar och blänker på instrumentpanelen i Anthem. Den nya ratten har knappar för farthållare, telefonstyrning och ljudsystem på rattekrarna. Rattens plana nederdel tillsammans en svängbar förarstol skall göra det enklare även för storvuxna förare att ta plats.
Fjärrbilen Pinnacle och anläggningsmodellen Granite har också modifierats både till det yttre och interiörsmässigt. Prestigemodellen Mack Titan finns däremot inte längre eftersom Volvos 16-litersmotor slutat att säljas i USA. Volymerna kunde inte rättfärdiga de allt större kostnaderna för motorcertifiering.
De nya Mackmodellerna kommer att visas upp på NACV, North American Commercial Vehicle Show i Atlanta i slutet av september.