Skrotfärdiga lastbilar är ingen ovanligt syn på våra vägar. Senast i tisdags (den 12/9) kunde vi i Transportarbetarens nättidning till exempel läsa om konsekvenserna av illa underhållna fordon. De som har till uppgift att kontrollera fordonens skick på väg, trafikpolisen, blir allt färre och de för därför en ojämn kamp mot åkerierna som använder rena vrak till lastbilar.
Transportarbetaren berättar i artikeln om ett polskt, skrotfärdigt ekipage som skenade iväg över betonghinder, en cykelbana och ett staket. Bil och trailer var endast en hårsmån ifrån att landa i hamnbassängen vid Lilla Värtan i Stockholm. Att inga människor kom till skada, kan man antagligen tacka högre makter för.
När Proffs under onsdagen besöker trafikpolisens kontrollplats i Helsingborg har man precis vinkat in en bulgarisk dragbil med en trailer registrerad i Luxemburg. Trailern har man inget att anmärka på. Bilen däremot fick körförbud. Vad har den för brister?
– Allt, svarar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson och suckar lite uppgivet.
Hans kollega, bilinspektör Lars-Olof Tuvesson, nickar instämmande och förtydligar:
– Vi har noterat tolv punkter i besiktningsprotokollet. Allt från trasiga lampor till vatten och olja i tryckluftstankarna samt glapp i en styrled.
– Det som gjorde att det blev körförbud var att kompressorn inte orkade hålla trycket uppe i bromssystemet.
Inte ens manometrarna på instrumentbrädan (som visar lufttrycket i bromssystemet, reds anm) fungerade.
– Nej, visarna rörde sig inte. De stod på noll, tillägger Tuvesson.
Att bilinspektörernas jobb gör skillnad är inte svårt att räkna ut. Och utan att ha några vetenskapliga bevis för att de skulle behöva fler kollegor, kan man med blotta ögat på vägarna konstatera att det ligger många tappade fordonsdelar lite varstans.
Till exempel noterade en annan trafikpolis i Helsingborg, Richard Karlsson, nyligen en bromsdetalj som låg på motorvägen. Hans kollega, Jesper Leidig i vägbrottsgruppen, visar ett foto på delen.
– Den här stålbiten var det som Richard hittade på E6 i höjd med Görarp. Den väger cirka ett kilo. Det handlar om en för oss okänd lastbil som sannolikt har kört bromsbeläggen ända in i stålet och sedan har biten trillat av från oket. Lagom kul att få i framrutan eller på hjälmen, förklarar Leidig.
Och på tal om att få bromsdelar i framrutan. Tidigare i somras kontaktar en personbilist tidningen Proffs. Han vill helst vara anonym, men skickar ett par bilder som illustrerar det han råkade ut för.
– Jag fick en del av en broms från ett tungt fordon in i bilen. Den for igenom framrutan på min bil och landade på golvet inne i bilen.
Den otäcka händelsen utspelade sig även den på E6. Vid Hallandsås, närmare bestämt.
– Hade delen träffat något längre till vänster så hade jag inte kunnat berätta det här för dig. Jag hade inte överlevt, förklarar mannen avslutningsvis.