Regeringen har satt upp mål för hur växthusgasutsläppen från trafiken ska minska genom det så kallade Bränslebytet. Förslaget i budgetpropositionen syftar till att drivmedelsleverantörerna stegvis ska minska utsläppen genom att blanda in allt mer biodrivmedel i bensin och diesel. Producenten Neste välkomnar regeringens ambition att åstadkomma klimatsmartare fordon och bränslen. Samtidigt förbereder regeringen en begränsning av vilka förnybara råvaror som kan användas för att producera biodrivmedel. Det riskerar att minska tillgången till förnybar diesel (HVO) i Sverige, skriver Neste i ett pressmeddelande.
– HVO stod förra året för tre fjärdedelar av biodrivmedlens samlade utsläppsminskningar. Men regeringens förslag till omklassning av vissa råvaror som används vid produktion av HVO kan göra det omöjligt att nå upp till de reduktionsmål som regeringen satt upp för de kommande tre åren, säger Fredrik Törnqvist, chef för näringspolitik på Neste AB.
Samtidigt som regeringen har ambitiösa mål för utsläppsreduktion genom inblandning av biodrivmedel i vanlig fossil diesel och bensin, föreslår man även en omklassning av vissa råvaror som i dag räknas som restprodukter till samprodukter. Om det genomförs kommer det på kort sikt att omöjliggöra användandet av restprodukter som teknisk majsolja (TCO) och fria fettsyror (PFAD), menar man hos Neste.
Förra året stod dessa råvaror för en dryg fjärdedel av alla råvaror i HVO, och sannolikt betydligt mer i år. Att ersätta dessa råvaror med andra, som exempelvis restprodukter från den svenska skogen, kommer ta åtminstone 3-5 år.
– För att klara av att producera de volymer HVO som Bränslebytet kräver behöver industrin fortsatt tillgång till en bred bas av hållbara råvaror, säger Fredrik Törnqvist.
All HVO som Neste säljer i Sverige baseras på avfall och restprodukter från främst livsmedelstillverkning, och minskar utsläppen av växthusgaser med 85-90 procent jämfört med fossil diesel. Alla råvaror uppfyller samtliga gällande hållbarhetskriterier i Sverige och EU. Neste har dessutom satt ett mål om att all PFAD som Neste använder ska vara 100 procent spårbar till plantagen till 2020, skriver företaget i sitt pressmedelande.
– Regeringens förslag till en ny definition av restprodukter riskerar att leda till en bristsituation med ökade priser för tillgängliga råvaror vilket kan försvåra för branschen att klara utsläppsmålen. Med andra ord dyrare drivmedel och till sämre klimatnytta om en straffavgift blir alternativet till inblandning, säger Fredrik Törnqvist.