Tidigare i dag, tisdag, kunde vi rapportera om jätteaffären mellan Girteka och Volvo Lastvagnar. När Girteka växer, måste deras närmaste konkurrenter följa med för att möta konkurrensen. Hur menar våra politiker att svensk åkerinäring ska möta åkerier av Girtekas kaliber? Vi frågar tre politiker.
Anders Åkesson (C) säger att mängden gods som ska transporteras ökar i en växande marknad.
– En expansion som denna, givet att företaget följer gällande lagstiftning, leder till att konkurrensen i de segment de verkar, kommer att hårdna, konstaterar han.
Grundvillkoret är att regler följs, men därefter måste konkurrensen bemötas på samma sätt som inom all industri, det vill säga, med högre effektivitet, säger han och konstaterar att Sverige, trots att man är en del av Europa, ändå har vissa undantag för transporter och menar att tyngre och längre fordon kan upprätthålla svenska konkurrenskrafter.
Vilka förändringar kan kyla ner effekten av detta?
– Lika villkor och tillsyn av regelefterlevnad måste bli mycket bättre, avrundar han.
(M): ”Bättre konkurrenskraft och lägre skatter”
Sten Bergheden (M) säger att den beskrivna expansionen kommer att hota svenska åkerier och jobb inom näringen.
– Jag har lagt förslag om att stärka konkurrenskraften, säger han. Tyvärr sade S, V, SD och MP nej för ett år sedan, men nu har jag drivit igenom det och det finns en majoritet för förslaget.
För att minska effekten av det som ska komma, säger han att olaglig trafik måste bort, alkobommar införas och fler trafikpoliser liknande tyska BAG måste införas liksom att tydliggöra beställaransvaret. Han vill ha GPS-puckar i alla gästande lastbilar för att se till att de betalar sina avgifter och följer regelverken
– Svensk åkerinäring måste ha bättre konkurrenskraft och lägre skatter för att kunna slåss med den lagliga trafiken från utlandet, sammanfattar han.
(V): ”Ännu viktigare att ha dialog med näringen”
Emma Wallrup (V) lyfter att det kommer att ge en effekt som inte är positiv vare sig för klimatet eller svensk åkerinäring.
– Vi bör se till att svenska åkerier kan utföra sitt arbete utan att slås ut av utländska åkerier, säger hon.
Hon förstår att den kommande konkurrensen blir svår att möta och säger det är viktigt med dialog mellan beslutsfattare för att nå lösningar för bra arbetssituation, rimligt betalt och arbete för miljön.
– Det blir nu ännu viktigare att ha dialog med den inhemska näringen, säger hon.
Det nya utstationeringsdirektivet där svenska kollektivavtal ska gälla i Sverige, ser hon som positivt då det kan minska skillnaderna. Hon ser dock problem med förslaget på fem dagars fritt cabotage. Något hon menar kan förbättra läget är om vägslitageavgiften delas in i zoner, något vissa länder har gjort.
– Det innebär att utländska ekipage som måste passera genom zonerna får ta kostnaden för det, men inte de svenska vilket gynnar de lokala åkerierna säger hon. Det kan kräva att man behöver planera om sina rutter, men det skulle hjälpa till att styra mot en mer lokal produktion där lastbilstransporter sköts av lokala transportörer vilket skulle vara positivt för miljön och att det blir mer lönsamt att vara verksam lokalt med goda arbetsvillkor.
Fotnot:
De politiker som Proffs har talat med har fått svara på våra frågor ur ett rent allmänt perspektiv och inte med Girtekas nyligen genomförda affär med Volvo Lastvagnar i åtanke.