Scania får kartellböter på 881 miljoner euro för inblandning i kartellverksamhet rörande prisöverenskommelser.
Såväl Volvo, Scania, MAN, Daimler, Iveco, DAF och Renault har bedrivit olagligt samarbete bland annat för att försena införandet av eurokrav och samarbete om listpriser. Detta avslöjades efter att MAN själv valde att informera EU om olagligheterna. På det sättet undgick de också åtal.
Lastbilstillverkarna, förutom Scania, antog under sommaren 2016 en förlikning av böterna på omkring 30 miljarder svenska kronor. Detta står att läsa i norska tungt.no som har skrivit flera artiklar i ämnet.
Scania accepterade inte summan förlikningen landade på och nu har EU-kommissionens dom fallit som innebär att Scania åläggs betala en bot på 881 miljoner euro, närmare 9 miljarder svenska kronor. Detta skrev kommissionen i ett pressmeddelande idag.
Kartellverksamheten ska ha pågått i över fjorton år och blev först känd 2011 genom en läcka i ett dokument som Financial Times publicerade där det framgick att det olagliga samarbetet mellan lastbilstillverkarna hade pågått sedan januari 1997 och fram till 2011.
Dagens bot markerar slutet på vår undersökning av kartellverksamheten vilken har pågått under en oerhört lång tidsperiod, skriver EU-kommissionären för konkurrens Margrethe Vestager.
Efter att Scania granskat dagens beslut från EU-kommissionen har man beslutat sig för att överklaga det.
Scania tillbakavisar alla slutsatser och påståenden som Europeiska Kommissionen lägger fram och kommer att överklaga beslutet i dess helhet.
Scania betonar också att företaget fullt ut har samarbetat med Europeiska Kommissionen genom att förse den med efterfrågad information och förklaringar under hela utredningsarbetet.
Läs även:
Drabbad av kartellen? Så kan du få ersättning!