När Helsingborgspolisen vinkar in en bulgarisk dragbil för att bland annat kontrollera kör- och vilotiderna, berättar analysverktyget Octet lite mer än det normalt brukar.
- Octeten gav felkoden ?Sabotage maskinvara?, förklarar bilinspektör Jonas Zimmerbäck. Detta blev upptakten till en drygt 30 mantimmar lång teknisk undersökning som nu renderat i en stämningsansökan. Kammaråklagare Mikael Bäckström yrkar i den på en företagsbot om 150 000 kronor.
Den 17 oktober stoppas en bulgarisk dragbil med tillkopplad trailer av trafikpolisen i Helsingborg. När man kontrollerar färdskrivarens registreringar med polisens analysverktyg Octet, fattar man genast misstankar om att något inte står rätt till.
När vi träffar bilinspektör Jonas Zimmerbäck har han och hans kollegor jobbat i många timmar med att undersöka den bulgariska bilen. Något som började med en vanlig kör- och vilotidskontroll, slutade med att bilinspektörerna sammanlagt fick ägna cirka 32 mantimmar åt att vända ut och in på kabelhärvorna i lastbilshytten.
– Octeten gav felkoden ”Sabotage maskinvara”, förklarar Jonas. Och tydligare indikation på att något inte är som det ska, går knappast att få.
Lastbilen forslades till polishuset i Helsingborg där Jonas och kollegan Lars-Olof Tuvesson systematiskt demonterade klädsel och plastkåpor i hytten för att på så sätt blotta kabelstammarna. Och efter flera timmars detektivarbete hittar man så det man letar efter.
– I den högra A-stolpen upptäckte vi att kablar hade skarvats på ett sätt som såg väldigt hemmameckat ut, förklarar Zimmerbäck.
Bilinspektörerna följer de påskarvade kablarnas väg genom hytten.
– Så småningom fann vi en knorr på kablarna med buntband och eltejp. Inuti hade man gömt innanmätet till en Kitasgivare, alltså en sådan givare som normalt sitter på växellådan och skickar signaler till färdskrivaren, förklarar Jonas.
Från givaren löpte ytterligare några kablar fram till en vippströmbrytare placerad på instrumentbrädan ungefär i höjd med förarens högerknä.
– Genom att slå till brytaren kunde man stänga av signalerna från givaren på växellådan för att på så sätt lura färdskrivaren att tro att fordonet står stilla trots att det rullar.
När den tekniska undersökningen var färdig och då polisen hade hållit förhör med både chauffören och åkeriägaren, tog polisen kontakt med kammaråklagare Mikael Bäckström.
Bäckström riktar nu en stämningsansökan mot det bulgariska åkeriet där han yrkar på företagsböter om 150 000 kronor. ”Brottet har varit av särskilt farlig art då tillvägagångssättet varit förslaget, varit svårupptäckt samt skett med särskilt avancerade metoder”, skriver han bland annat i sitt yrkande.
Ärendet kommer så småningom att avgöras i tingsrätten.
Fotnot
Ägaren till det bulgariska åkeriet, en man bosatt i Göteborg, förnekar all kännedom om manipulationen.
Polisen har beslagtagit den utrustning som använts för att manipulera skrivaren.