Först startades åkeriverksamheten utan trafiktillstånd. Sedan hamnade fokus istället på ett antal långa ekipage åkeriet använde på vissa rutter. Igår stoppades ett av dem och visst var det för långt.
Proffs har tidigare skrivit om hur Farmen AB i juni i år startade Farmen Åkeri AB och samtidigt satte in ett antal fordon i trafik innan man erhållit trafiktillstånd.
Såväl Axfood som KåKå och GDL gav sin syn på saken. Trafiktillstånden ordnades och allt verkade vara som det skulle, men snart får vi tips om att Farmen har ekipage som är för långa. Ett av dem går mellan Stockholm och KåKå i Örebro. Det handlar om ett distributionsfordon för 21 pallar och ett traditionellt inrikessläp. Kombinationens utseende sticker ut och att detta är ett av Farmens fordon, är känner många till.
Igår stoppades ekipaget nära Västerås och det var bilinspektör Roger Ogemar som, när han utbildade en ny polis på Octettverktyget, fick syn på det udda ekipaget utan att själva kunna stanna det. Han hade sett det förut och ville titta närmare på det.
– Jag kontaktade då en patrull i närheten som stoppade ekipaget och vi kunde åka dit för att göra en kontroll, säger han. Den var 25,20 meter lång, 1,20 meter för mycket och därmed blev det stopp.
För att kunna utnyttja 25,25-metersundantaget krävs att ett antal förutsättningar uppfylls, förklarar han. Bland annat får varken motorfordonet eller släpvagnen vara längre än 12 meter vardera vilket innebär att man måste ha ett tredje fordon för att bli längre än 24 meter. Med andra ord krävde den aktuella kombinationen en dolly.
– Samtliga fordon ska också ha ABS och en yttre vändradie på högst 12,5 meter och en inre på minst 5,3 meter, säger han och tillägger att det finns ytterligare krav som ska uppfyllas.
Chauffören, som förklarade att han endast kört rutten i tre veckor, hävdade bestämt att han inte visste att fordonet var för långt och ansåg att åkeriet ska hålla med lagliga ekipage.
– Visst hade han tyckt det såg långt ut, men berättade för oss att eftersom platsen behövdes för att få med allt och att det gick bra att köra med det, hade han inte reagerat vidare, säger Ogemar.
Släpet ställdes av i närheten av Scania i Västerås och hämtades sedan av en ersättningsbil som, enligt chauffören, skulle lånas in. Föraren fick en ordningsbot på 2500 kronor för överskriden fordonslängd. I övrigt var allt utan anmärkning.
Ännu en gång tar vi kontakt med KåKå:s logistikchef Toni Nilsson som inte kände till att ekipaget var olagligt.
– Jag kommer även att kontakta GDL som vi har avtalet med, säger han och tillägger att det var missvisande att vi i förra artikeln på det sätt som gjordes, skrev att han inte brydde sig. För visst bryr jag mig och därför tar jag även denna gång kontakt med GDL.
Vd Henrik Holm på GDL i Helsingborg hänvisar till Farmens vd Johnny Wallman som svarat på alla våra frågor och bekräftar det inträffade.
– Det var också först då vi fick kännedom om att det var något för långt, säger Wallman. Hade kombinationen fått vara 25,25 meter, hade det varit 5 centimeter för långt vilket kunnat avhjälpas med den justerbara dragstången.
Nu konstaterar han dock att den aktuella kombinationen inte får vara mer än 24 meter och hade de känt till detta, hade de aldrig satt in den i trafik. Han berättar också att de köpt in kombinationen i sin helhet och att den, enligt utsago, skulle vara laglig.
– Att chauffören fått böter för detta är högst beklagligt. Vi tar självfallet ansvar för det och ersätter honom, sammanfattar Wallman och tillägger att alla ekipage med denna kombination nu kommer att rättas till.