I våras lämnade riksdagen två motioner om utökad vinterdäckslag utan bifall. Man hänvisade till utredningar som gjorde gällande att säkerhetsvinsterna med vinterdäck inte var tillräckliga för en skärpt lagstiftning. Nu skärper istället infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) vinterdäckskravet för bussar och lastbilar.
Hans förslag ligger i linje med samma lag för personbilar och innebär att det ska vara vinterdäck på samtliga hjul på såväl fordon som släp under tidsperioden 1 december till och med 31 mars, men bara när vinterväglag råder. Mönsterdjupet för personbilars vinterdäck är tre millimeter, men för lastbilar lär kravet bli minst fem millimeter.
På Sveriges Åkeriföretag, SÅ, tycker man det är anmärkningsvärt att regeringen går emot de rekommendationer som Trafikverket och VTI, Statens Väg- och Transportforskningsinstitut, kommit fram till.
– Det spelar ingen roll hur bra däck och lastbil du har om vägen är en skridskobana, skriver SÅ i ett pressmeddelande.
I Sverige har vi ett undantag och får köra med 25 meter långa lastbilar. Standard i EU är 18-metersekipage, så kallade semitrailers. De uppvisar en markant högre risk att vika sig som fällknivar, inte minst i backiga vägområden vintertid, säger man vidare.
– Baserat på de undersökningar som gjorts i Norge, ser man att sammantaget är EU-trailers mer än tre gånger farligare än skandinaviska lastbilar på de riskablare vägnäten på Vestlandet och i norr, konstaterar SÅ.
Det som tydligast gör skillnad för minskad risk för olyckor är vägfriktionen, sammanfattar SÅ som fortsätter att stå bakom de tidigare rekommendationerna.
Läs även: Norge och Sverige oeniga om vinterdäckens betydelse
På Däckspecialisternas Riksförbund, DRF, talar vi med Ulrik Jönsson. DRF har haft mycket kontakt med Transportstyrelsen och trafikutskottet. Förslaget säger han kom som en blixt från klar himmel och anser det finns mycket som inte tydliggjorts ännu.
– Det behövs en standard som talar om vad som är ett vinterdäck och hur länge det är ett vinterdäck, säger han. Idag saknas en bra sådan för märkning och när tillverkare märker sina däck med M+S, vilket är en klassificering, talar det egentligen bara om att det är ett bra vinterdäck.
Han anser inte att märkningen 3PMS håller måttet. Märkningen grundar sig på ett inomhustest som görs i Tyskland med ett rulldäck utan sajpning som referens. Kravet är att dragförmågan ska vara 30 procent bättre än referensdäcket.
– Det kravet klarar i princip alla däck, men hur länge däcken behåller den funktionen framgår inte, säger han.
Vad anser du behöver göras?
– Bland annat att det tas fram en verklig klassificering för vinterdäck som då ska ha exempelvis 30 procent högre friktion ner till ett visst mönsterdjup, till exempel 5 millimeter. Där kan vi börja, sammanfattar Ulrik Jönsson.
När vi frågar ministern Tomas Eneroth om den plötsliga vändningen, säger han att trafiksäkerheten och arbetsmiljön ute på vägarna är viktiga frågor för regeringen.
– I dialog med Norge har vi hört att deras vinterdäckskrav har haft en positiv effekt, säger han och hänvisar till att det är svårt att göra analyser i förväg.
Han berättar att seriösa åkerier som redan nu har vinterdäck utöver vad lagen kräver, upplever positiva effekter av det vilket han menar är en signal på att det finns ett värde för åkerier att använda vinterdäck. Att ha kravet endast när vinterväglag råder, säger han ligger i linje med dagens regler för drivaxeln.
När vi lyfter att det idag saknas en verklig standard för märkning av vinterdäck, säger han att det är en process att fram en sådan.
– Vi måste våga vara proaktiva och utan att ställa krav på vinterdäck, uteblir trycket att utveckla en standard, säger han och tillägger att frågan kommer att bevakas.
Han är övertygad om att de nya reglerna kommer att gynna seriösa åkerier som satsar på trafiksäkerhet och bra däck.
– Självklart måste man se till att reglerna efterlevs och att fordon som kör in från andra länder följer reglerna, avslutar han.