Polisen jobbar den här veckan extra hårt med att kontrollera yrkestrafiken. Proffs har talat med poliser i region syd och i region väst. Och visst har kontrollerna gett resultat så här långt.
I region Väst pratar vi med trafikpolis Kjell Andersson. Han radar upp flera ärenden så som till exempel ett fall med olaga yrkesmässig trafik, körning utan förarkort och färdskrivarpliktiga fordon som körts utan färdskrivare.
– Det sistnämnda var en 3,5-tons utlandsregistrerad lastbil med tillkopplad släp där enbart bilen vägde omkring fem ton, förklarar han och tillägger att det blev stopp för fortsatt färd samt att man totalt gav föraren 6 000 kronor i böter.
Den utländska 3,5-tonnaren är dock inte ensam om att ha lastat för mycket.
– Vi hittade även ett bulgariskt trailerekipage som hade både överlast, dåligt säkrad last och lite annat, berättar Kjell vidare.
Ombord på trailern hade man lastat långa och tunga stålbalkar. Så långa att de stack ut 1,7 meter bakom trailern och så tunga att de hade krossat pallarna som de lagts på.
– Det betydde att spännbanden var slappa och helt utan funktion. Den utstickande lasten var inte heller utmärkt, förklarar Kjell.
Vid kontrollvägning visar det sig att trycket på trailerns trippelaxlar var cirka 31 000 kilo.
– Det kostade föraren 7 000 i böter och företaget 20 000 i överlastavgift, konstaterar han.
Vi riktar våra blickar lite längre söderut och kontaktar trafikpolisen i Helsingborg. Även där har man haft en intensiv vecka och man berättar, precis som kollegorna i Göteborg, om överlastade ekipage (bland annat ett som var på väg till en svensk fordonstillverkare) och fordon med allehanda tekniska brister.
Under gårdagen kunde Helsingborgspolisen dessutom avslöja ett otillåtet cabotage.
– Det var ett bulgariskt ekipage som saknade den dokumentation som krävs, förklarar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.
Då det aktuella åkeriet hade påtagliga problem att skaka fram förskottet på sanktionsavgiften om 40 000 kronor, valde polisen att klampa bilen.
– Idag betalade man in beloppet och vi kunde därmed låsa upp klampen. Speditören har fått klart för sig att bilen ska lämna landet.
Lars-Göran Samuelsson funderar på hur vanligt det är att han och hans kollegor avslöjar utländska transportörer som kör otillåtet cabotage.
– Lite märkligt eftersom statistiken säger att endast 1,1 procent av svensk inrikestrafik körs med utlandsregistrerade fordon, avrundar han med en smula ironi i rösten.