Projektet eRoad Arlanda har tagit ett historiskt kliv framåt då den första laddskenan för elväg började installeras på allmän väg i närheten av Arlanda i förra veckan. Elvägen, som är en svensk innovation, kommer att bli den första i sitt slag i världen.
– Vi nu har uppfyllt de krav som ställts på säkerheten för att få börja lägga ned elskena i vägen. När teknikens uppfinnare Gunnar Asplund tog kontakt med oss på NCC 2011 så kändes den här dagen ganska avlägsen. Men efter många utmaningar står vi här nu och det är fantastiskt. Vi kan stoltsera med en världsunik teknik som dessutom är en svensk innovation, säger Hans Säll, affärsutvecklingschef NCC och ordförande för konsortiet eRoadArlanda.
Det är på allmän väg, mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde, som det nu läggs ner en cirka två kilometer lång elskena som ska användas för att utvärdera tekniken under verkliga väder- och vägförhållanden. Projektet är en del i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling.
Arbetet med nedläggningen kommer att pågå i ungefär en månads tid. Därefter kommer skenan att strömsättas i självständiga sektioner om cirka 50 meter vardera. Till varje sektion är kablar för bland annat el och uppvärmning framdragna och förberedda för inkoppling. Skenan ger 800 volt vilket har krävt ett väl genomtänkt och utprovat säkerhetssystem runt omkring.
Stora vägar saltas och saltvatten leder ström men tester har gjorts tillsammans med KTH där man bland annat har fyllt skenan med saltvatten och sett att den fungerar och är säker även då.
Vägsträckan där elskenan ska anläggas är även hårt trafikerad med tung trafik.
– Vi har både ett asfaltverk och ett grustag i närheten så det kommer att komma ned smuts i skenan. Vi hoppas även på lite snö och is ovanpå det, för vi vill testa under sämsta tänkbara förutsättningar för att upptäcka de brister som kan finnas. Fungerar det bra här så kommer den här lösningen att fungera bra var som helst, säger Stefan Hörnfeldt, projektchef för anläggningsarbetet.
Sträckan kommer att trafikeras av en helt eldriven lastbil som är utvecklad inom projektet. Den kommer att köra gods för Postnord och laddas medan den kör.