I oktober 2004 körde en berusad ungersk lastbilschaufför ihjäl fem personer på E65 vid skånska Svedala. Detta efter att ha supit sig full på färjan till Sverige och därefter begett sig ut på motorvägen med sitt trailerekipage. Något som slutade i katastrof då sex personer fick sätta livet till.
Supandet på färjorna pågår än i dag och möjligtvis har Kustbevakningen, i samarbete med polisen och tullen, den här veckan förhindrat två repriser på Svedalaolyckan.
Att chaufförer även idag sitter på färjor och dricker alkohol blir tydligt när vi sammanställer Kustbevakningen i Skånes arbetsinsats under cirka ett dygn den gångna veckan.
I tisdags morse, klockan 07.15, noterar tjänstemän från Kustbevakningen att ett av lastbilsekipagen som rullar av en färja i Malmö hamn beter sig lite annorlunda.
– När vi kontrollerade lastbilarna som rullade av färjan i hamnen såg vi att ett ekipage smög undan och parkerade en bit bort. Vi uppmärksammade polisen på det och de körde bort till lastbilen för att se hur det stod till med nykterheten på föraren, berättar Arvid Tedvik hos Kustbevakningen i Skåne.
Och det visade sig vara ett bra initiativ. Chauffören hade 0,32 promille och därmed slapp vi en potentiell dödsfara på våra vägar.
Samma kväll görs en ny kontroll i samma hamn. Arvid, tillsammans med kollegorna Jonna Ström och Daniel Nilsson kontrollerar bland annat ett bulgariskt ekipage.
– Chauffören visar fram ett ADR-intyg som vi blev lite misstänksamma mot.
Och snart blev det väldigt uppenbart att det handlade om ett falskt intyg.
– Man hade stavat ordet ”republic” fel. Det stod ”repunlic”, berättar Arvid.
Chauffören greps och är nu misstänkt för urkundsbrott.
Följande morgon var det dags för nästa rattfylla.
– Vi och tullen genomförde bland annat en nykterhetskontroll i hamnen på de förare som körde av färjan. En tulltjänsteman fick då positivt utslag på en chaufför och använde sedan vårt bevisinstrument, Evidenzer, som vi har i bussen, vilket resulterade i en misstänkt grov rattfylla. Drygt 1,2 promille hade chauffören, berättar Arvid Tedvik.
Arvid tycker att det känns skönt att de onyktra chaufförerna stoppas redan innan de hinner ut på vägarna och han understryker värdet av det goda samarbetet myndigheterna emellan.
– Nykterhetskontrollerna i hamnarna i kombination med polisens kontroller ute på vägarna behövs verkligen, konstaterar han.
Kustbevakningens, polisens och tullens samarbete gav ännu en gång utdelning. Utöver det som hittills nämnts, bötfälldes ytterligare en rad chaufförer för olika brott. Något som du kommer att kunna läsa mer om i novembernumret (11-2017) av tidningen Proffs.