Nu kör Postnord Sveriges första helt batteridrivna lastbil i kommersiell trafik mellan Arlanda och Rosersberg. Det visar att även tunga transporter snart kan köras med hjälp av el.
– För oss som har många typer av fordon är det här en bra lösning och dessutom en pusselbit för att skapa miljösmart logistik, säger Mårten Sjölin, miljöchef på Postnord.
Ellastbilen i försöket ska gå i reguljär godstrafik mellan Postnords terminal i Rosersberg och postanläggningen på Arlanda. Detta som en del i det spännande projektet eRoadArlanda, där aktörer som NCC, KTH, Elways och Postnord samverkar. Nu testas el-lastbilen i skarp drift och inledningsvis laddas den med hjälp av en konventionell laddare. Framöver ska bilen också laddas direkt från en elskena i vägen samt via en snabbladdare som Postnord installerar utmed vägen.
Planeringen för att elektrifiera vägen mellan Rosersberg och Arlanda pågår för fullt. I praktiken innebär elektrifiering att en två km lång el-skena placeras i vägen. Lastbilens batteri laddas under denna sträcka via en kontaktarm vilket förlänger räckvidden. I projektet eRoadArlanda utvecklas och testas nu tekniken.
Lastbilen av märket DAF har byggts om av företaget E-traction, som har utvecklat de elektriska navmotorerna. Hela elpaketet väger 1 600 kilo, varav själva batteriet ligger på cirka 600 kilo. Som jämförelse väger batteriet på en Tesla Model S nära 550 kilo. Det är enkelt att förse lastbilar med eldrift, men ska batteriladdningen räcka för längre transporter krävs mycket stora batterier.
– Lastbilen som ska köra godstrafik mellan Rosersberg och Arlanda är antagligen den första helt eldrivna lastbilen i världen. Lastbilen fungerar perfekt med last och vi har inte haft några problem, också lastning och lossning har fungerat utmärkt, säger Fabian Wrede på ABT som är ett av företagen bakom eRoadArlanda.
eRoadArlanda är ett av projekten i Trafikverkets förkommersiella innovationsupphandling för utveckling av elvägar. Projektet ska ge kunskap, erfarenhet och förutsättningar för ett beslutsunderlag som kan utgöra en plattform för elektrifiering av de större transportstråken i Sverige. Testbanan är placerad på väg 893 mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde, en sträcka på totalt 10 km varav 2 km elektrifieras i demonstrationsprojektet.