Scania introducerar nu OC13, en sexcylindrig gasmotor på 410 hk som lämpar sig för tunga fjärrtransporter. Detta tack vare liknande egenskaper som motsvarande dieselmotor vilket enligt tillverkaren innebär en räckvidd upp till 160 mil.
Scania lanserar nu en 13-liters Euro 6-gasmotor på 410 hk som passar för såväl fjärrtransporter som anläggningskörning. Prestanda är enligt Scania jämförbar med en dieselmotor av samma storlek.
Den nyutvecklade gasmotorn är det senaste tillskottet till Scanias utbud av hållbara transportlösningar och kan minska koldioxidutsläppen med 15 till 90 procent.
– Det finns ett betydande intresse i Europa för gasdrivna fjärrtransportlösningar, säger Henrik Eng som är ansvarig för stadstrafikprodukter på Scania Trucks. Den nya motorn möter denna efterfrågan och har gasdriftens alla totalekonomiska fördelar utan några tillkommande nackdelar.
Den nya motorn ger 410 hk och 2000 Nm från 1100 till 1400 r/min, vilket står sig väl jämfört med dieselmotorer av samma storlek. Med LNG (flytande gas) kan en 40-tons dragbil med semitrailer köra 110 mil utan att behöva tanka. En lastbil med dubbla LNG-tankar klarar upp till 160 mil.
– Fram till nu har de flesta gasmotorer antingen varit för svaga eller haft otillräcklig räckvidd för att vara fullt användbara i tung fjärrtrafik. Med denna motor har Scania löst problemen och kan nu erbjuda kunderna en kombination av minskade koldioxidutsläpp och ökad lönsamhet, säger Johan Mühlbach, ansvarig för gasprodukter på Scania Trucks.
Scanias gasmotorer arbetar med stökiometrisk förbränning, det vill säga fullständig förbränning av både bränslet och syret. Precis som i en bensinmotor sker antändningen med hjälp av tändstift. Förblandningen av bränslet sker vid insprutningen i cylindrarna.
Gasmotorer som arbetar enligt ottoprincipen (med tändstift och förblandning av bränslet) har kortare serviceintervall än dieselmotorer. Scania har dock lyckats förlänga intervallet betydligt, där det nu är tändstiftens livslängd som begränsar.
– Vi har satt intervallet till 4 500 mil för byte av både tändstift och olja vid normal användning. Det är en klar förbättring jämfört med tidigare generationer gasmotorer, där 3 000 mil var normalintervallet. Det minskar underhållskostnaderna och ökar tillgängligheten, säger Folke Fritzson som är senior ingenjör inom Scanias forskning och utveckling och som ingår i arbetslaget som utvecklar gasmotorer.
– Allt tyder på att vi står inför ett genombrott för gasmotorer, även för tyngre lastbilar i fjärrtrafik och för anläggningsfordon, säger Henrik Eng.