Bristande lastsäkring med tappat gods som följd, smitning från olycksplatsen och grovt rattfylleri, ledde till att en person fick föras till sjukhus och den andra sattes bakom lås och bom.
Nu åtalas chauffören ? och vi har, i väntan på rättegången, pratat med både den utredande polisen, det polska åkeriet och med transportköparen.
Under kvällen den 22 oktober tappade ett trailerekipage lastat med betongelement delar av lasten på riksväg 31 söder om Vetlanda. Ett stort betongblock hamnade på motsatt körbana där en personbil körde in i det och föraren togs till sjukhus med smärtor i rygg och nacke. Bilen demolerades svårt.
Lastbilsföraren, en polsk medborgare i 50-årsåldern, stannade inte utan fortsatte att köra. Polisen hittar senare lastbilen parkerad på en rastplats med fördragna gardiner. Man bankar samt använder blåljus och sirener utan respons. Efter beslut om husrannsakan slår man sönder rutan, men kan inte nå handtaget.
Med hjälp av en snökäpp petade de på och skrek till mannen att vakna, men han vände sig endast om. Med hjälp av en soptunna klättrade polisen in i hytten och ruskade om, och bankade på, mannen. Först då vaknade han.
Föraren hävdar att han druckit en halv öl när han stannade och sedan kastat ut burken som återfanns och var av samma sort som man påträffade inne i hytten tillsammans med annan starksprit. Hytten beskrivs som mycket ofräsch.
Inspektör Magnus Wendahl i Jönköping som utrett olyckan, berättar att åtal väckts den 8 oktober och att förhandlingar på Eksjö Tingsrätt förväntas hållas inom två veckor. Vad åtalas han för?
– Med 1,47 promille åtalas han för grovt rattfylleri, men även för grovt vållande till kroppsskada och grov vårdslöshet i trafik samt smitning, säger han.
Föraren sitter fortfarande häktad i Jönköping och om han döms till fängelse kommer de dagar han suttit frihetsberövad att, från första dagen, dras av. Han förnekar grovt rattfylleri, men erkänner smitning samt vållande till kroppsskada, men varken erkänner eller förnekar bristfällig lastsäkring.
För att komma tillrätta med bristerna med den här typen av transporter är det viktigt att alla agerar även utöver det lagar och avtal föreskriver. Det handlar om trafiksäkerhet för alla och därför agerade Gripen Betongelement i Malmö direkt när de fick kännedom om händelsen. Försäljningsingenjör Joakim Kjellberg berättar att man upplever händelsen som mycket allvarlig och att det får inte hända igen.
– Vi tog omgående kontakt med vår underleverantör som är väl förtrogen med den här typen av transporter och vi har arbetat med dem en längre tid utan incidenter, säger han.
Gripen har nu initierat en grundlig översyn av transportörens kvalitetsarbete och utkomsten av den genomlysningen är ännu inte klar, säger han.
Åkeriet, Galan Logistics i Polen, anser inte att de är direkt ansvariga för olyckan, men har redan vidtagit åtgärder. Föraren har kört för dem en tid och skött sig bra hittills.
– Vi har nu introducerat ytterligare procedurer för att kontrollera förare, säger man till Proffs.
Det som hänt säger de är en engångsföreteelse och under de elva år man varit verksam i Sverige har något liknande aldrig inträffat. Vem anser ni är ansvarig då?
– Alla rutiner har följts och lasten var korrekt lastad och kontrollerad innan avfärd varför det är förarens beteende som orsakat situationen, säger man. Vår policy är att vi inte använder förare som har problem med alkohol varför den aktuelle föraren inte kommer att arbeta hos oss i framtiden, avrundar Galan Logistics och lyfter än en gång att säkerhet har högsta prioritet.
Nu inväntar man polisrapporten och utefter den kommer man att vidta ytterligare åtgärder för att eliminera farliga situationer på vägarna.