Att trafikpolisen ertappar överlastade 3,5-tonsbilar är dessvärre inget nytt under solen. Men att samma bil blir tagen två gånger med samma överlast inom loppet av någon timme är kanske desto ovanligare. Det hände idag ? i Helsingborg.
Trafikpolis Christer Hansson jobbade under dagen (tisdag) med fordonskontroller på kontrollplats Långeberga på E6 vid Helsingborg.
– Jag befinner mig på den västra kontrollplatsen, södergående, när jag ser en 3,5-tons lastbil på andra sidan som var på väg norrut. Jag tyckte att den såg tung ut så jag körde ikapp och stoppade den.
Christers misstankar skulle visa sig stämma.
– När vi vägde den, kunde vi konstatera att den hade överlast motsvarande 22 procent.
Den polske chauffören såg för gott att erkänna och han betalade böterna, som landade på 2 200 kronor.
– Jag berättade för chauffören att eftersom det var över 20 procents överlast, var han tvungen att lasta av så pass mycket att han kom ner till laglig lastvikt. Alltså att de 22 procenten skulle bort.
Christer Hansson berättar att han var väldigt tydlig med sina instruktioner och han uppfattade det som att chauffören förstod vad som gällde.
Chauffören kontaktar sin speditör, M Transport i Polen, och förklarar vad som hänt och vad som måste göras innan färden tillåts fortsätta. Därefter vankar chauffören runt på kontrollplatsen en stund, han tömmer även ut några dunkar med färskvatten som han hade i bilen.
– Plötsligt ser jag att chauffören hoppar in i bilen, startar och försvinner iväg med ett rökmoln efter sig, berättar Christer Hansson.
Christer kastar sig i polisbilen och far iväg efter den flyende polacken, som återigen stoppas. Och som ännu en gång får böter.
– Vattnet som han tömde ut innebar att böterna den här gången hamnade på 2 000 kronor.
Chauffören betalade även den summan och berättar sedan för Christer att speditören hade sagt åt honom att, stick i stäv med polisens order, köra vidare.
– I väntan på att bilen nu ska lossas för att få laglig vikt, har vi klampat den, säger Christer.
Proffs ringer till M Transport i Polen för att höra om det stämmer att han uppmanat sin chaufför att lämna kontrollplatsen.
– Det stämmer, säger deras representant. Jag sade till honom att lämna kontrollplatsen och köra till nästa rastplats för att möta upp en annan bil som skulle ta över ett par pallar.
Att han hade sagt så till föraren, hänvisar han till språkförbistring, något som vi kan konstatera är en rimlig förklaring då vår intervju sker på två språk.
Representanten berättar också att åkeriet i fråga nyligen börjat med dessa körningar och när de skulle lasta aktuell bil i Tyskland, visade sig att godset var tyngre än väntat, men man chansade helt enkelt.
Nu står bilen klampad på kontrollplatsen, hur gör ni nu?
– Nu får den andra bilen komma dit, säger han. Jag är ändå förvånad över att jag fick betala böter två gånger för samma sak. Så gör man inte i Tyskland.
Han menar också att, även om det var överlast, vilket kan innebära en trafikfara, var det ju så lite att man borde kunnat blunda för det.
Det blev en dyr transport för åkeriet och i framtiden kommer speditören att vara mycket noggrann när han beräknar vikten och aldrig chansa igen.
– Nej, jag har betalat böterna ur egen ficka eftersom det faktiskt var jag som både räknade fel, fattade besluten och som sedan missförstod polisen. Det får inte hända igen, sammanfattar han
Vi kontaktar trafikpolis Christer Hansson igen. Hur har det gått?
– Det har gått bra. Nu har man lastat över en del av godset till en annan bil, böterna är som sagt betalda och klampen är nu upplåst, summerar han.
Den polske bilen hade lastat i Tyskland och var på väg till ett företag inom fordonsindustrin i Sverige.
– Att vi inte berättar vem det är som beställt transporten har två orsaker. Dels hade vi för lite tid idag för att hinna kontakta företagets ansvariga för en kommentar, dels har vi planer på att lyfta problemet i en kommande artikel men då på ett mer allmänt plan om varför beställarna aldrig tycks kunna lösa problemet som gör att deras gods hamnar på olagliga transporter, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.
– Det hela blir ganska absurt. Platooning och förarlösa bilar kan företagens ingenjörer lösa, men att se till så att deras gods transporteras lagligt, det går tydligen inte, avrundar han.