Under en tredagarskontroll som danska Tungvognscenter Syd nyligen genomförde, avslöjades manipulationer av både AdBlue-system och färdskrivare. Och böteslappar skrevs ut på löpande band.
Kontrollen vid den dansk-tyska gränsen den 25-17 oktober hade fokus på manipulation. Tre ekipage visade sig ha fuskat med AdBlue-systemet. Bland annat fick en serbisk åkare ta emot böter för just detta.
Bötesbeloppet för själva manipulationen är högst överkomlig. 1 000 danska kronor kostar det. Men eftersom bilen inte längre uppfyller kraven för gemenskapstillståndet, saltades notan med ytterligare 35 000 (totalt närmare 50 000 svenska). Den danska polisen jämställer nämligen tilltaget med att köra utan tillstånd.
Åkeriägaren betalade och fick därefter köra till verkstad och återställa bilens funktioner innan transporten tilläts fortsätta.
En estländsk åkare fick också uppsöka verkstad. Men utöver AdBlue-manipulation hade han dessutom fuskat med färdskrivaren.
Verkstadsnotan uppgick till 60 000 danska kronor (cirka 82 500 svenska). Till detta fick han även betala ett förskott på böter på 31 000 (cirka 42 000 svenska)kronor tills dess att tingsrätten har avgjort ärendet.
Näst på tur stod en turkisk transportfirma. Åkeriet fick, utöver en okänd summa för verkstadsbesök, betala 45 500 danska kronor (närmare 63 000 svenska) för at ha manipulerat AdBlue-systemet, färdskrivaren och fordonets hastighetsbegränsare. Föraren får dessutom inte längre köra i Danmark under en period vars längd inte framgår av den danska polisens pressmeddelande.
Två danska lastbilar som körde bakefter varandra stoppades också i poliskontrollen. Polisen konstaterade att de körde på det som i Sverige kallas för saluvagnsskyltar. Fordonen var alltså inte inregistrerade och var vid tillfället på väg till en tvättanläggning. Problemet var att båda skyltarna hade samma nummer.
Förarna fick därför båda ta emot en varsin böteslapp, liksom det företag som de körde på uppdrag för.
Registreringsskyltarna skickades till den danska skattemyndigheten och vi kan anta att sagan inte är riktigt slut för det danska företagets del.
Flera ärenden gällande brott mot till exempel kör- och vilotidsreglerna slutade också med böter för chaufförer både från Danmark och från utlandet.