Tesla hann inte mer än visa upp sin eldrivna lastbil under natten förrän Girteka Logistics blev först i Europa med att lägga en beställning. Man vill bli det "grönaste" transportföretaget i Europa.
Gireka Logistics är en av Europas största vägtransportföretag med cirka 4000 lastbilar och 4500 trailers och idag blev de först med att beställa Teslas eldrivna lastbil som går under namnet ”The Beast”.
Under natten avtäckte Elon Musk framtidens transport när de presenterade ”The Beast” och framtiden är något Girteka satsar på.
– Vi vill ta täten och bli det ”grönaste” transportföretaget tillgängligt i Europa och The Beast blir vår första eldrivna lastbil, säger Edvardas Liachovicius, vd på Girteka Logistics. Elektriska lastbilar är framtiden.
Vi frågar Girtekas kommunikationschef Kristian Kaas-Mortensen vilka rutter lastbilen ska trafikera.
– Än så länge är det för tidigt med detaljer kring det, men vi hoppas att elektriska lastbilar ska kunna ersätta standardfordonen på alla rutter, säger han.
Leveransen förväntas äga rum om cirka två till tre år och även om de beställt endast ett fordon, är det inte det sista, säger han.
– Eldrivna lastbilar är annorlunda på många sätt och vi måste lära oss att förstå skillnaderna och fördelarna som elektriska lastbilar erbjuder Girteka, säger han.
Brist på infrastruktur ställer inte sällan upp hinder för nya drivmedel. Anser Girteka att infrastrukturen för eldrivna lastbilar kommer att räcka till?
– Vi planerar att använda eldrivna lastbilar i Europa där det redan finns laddstationer nära nog överallt. Vi förväntar oss att dessa stationer ska anpassas till lastbilar, avrundar Kaas-Mortensen.