Trots den decimerade arbetsstyrkan fortsätter polisen i Västerås att lägga ut sitt nät och under förra veckan fiskade man åter på kontrollplats Karleby utanför Västerås. Det blev ännu ett fall för kammaråklagare Mikael Bäckström och man håvade även in en tung fisk med en rejäl överlast.
Poliser och bilinspektörer runt om i landet kämpar ute på vägarna trots att man sedan omorganisationen oftast är underbemannade. En yrkestrafikgrupp har bestämts ska bestå av 8-12 personer, men i exempelvis Västmanland består gruppen av två poliser, fyra bilinspektörer och en chef som har svårt att få tiden att räcka till för fältarbete.
Trots detta fortsätter man oförtrutet att i ett allt mer uppskruvat tempo inte bara göra sitt jobb, utan även engagera sig därutöver för bättre säkerhet på vägarna – och (inte minst) för ett sundare konkurrensklimat inom vägtransportbranschen.
När vi frågar hur den gångna veckan varit i Västerås, väljer bilinspektör Roger Ogemar ut två ärenden åt oss. Det första fallet vinkades in måndagen den 6 november och det var en makedonsk förare i en bulgarisk bil med dansk trailer.
Det blev numera helt färdigutbildade och för Proffsläsaren inte helt obekante bilinspektören Alexander Calmerfalk som tog hand om den fysiska kontrollen.
– När kontrollen inleddes kunde föraren visa upp en hel månads felfri körning vilket, tyvärr, idag får varningsklockor att ringa, säger Ogemar.
När Calmerfalk gjorde en första teknisk undersökning av fordonet, kunde han ganska snart konstatera att otillåten utrustning fanns inkopplad för att störa ut färdskrivaren.
Åklagare Mikael Bäckström kontaktades och han beslutade att inleda en förundersökning mot företaget. Föraren fick på plats betala 5 500 kronor i böter för att ha kört fordonet med bristfällig färdskrivare och dessutom obetald vägavgift. Därefter släpptes han på fri fot och fordonet togs i beslag för fortsatt teknisk undersökning.
Veckans sista arbetspass för västeråsarna blev även det på kontrollplats Karleby och redan på vägen dit får de syn på ett litauiskt 3,5-tonsekipage med släp som de tar med sig in för kontroll.
Lastbilen är fullastad med bildelar medan släpet är tomt då det senare skulle lastas med en mindre bil i Stockholm.
Den litauiske föraren hävdar att han arbetar för Litanorge, ett litauiskt företag som av svenska skrotfirmor köper bildelar som sedan säljs i Litauen och han visade upp ett kvitto på lasten som köpts på en bildemontering i Västerås tre dagar tidigare.
– När vi vägde lastbilen konstaterade vi en bruttovikt på 6 240 kilo, säger Ogemar. En överlast på hela 342 procent.
Med tillkopplat släp överskreds den tillåtna totalvikten på 3,5 ton för fordonskombinationen och då kräver lagen att fordonet har färdskrivare, något som inte fanns i den aktuella bilen.
Resultatet blev att föraren fick en ordningsbot på 6 000 kronor, körkortet omhändertogs och fortsatt färd förbjöds innan omlastning skett.
– Han fick lämna släpet kvar i väntan på att ett färdskrivarförsett fordon kunde hämta det och ytterligare två mindre fordon fick komma och hämta bildelarna som utgjorde överlasten, sammanfattar Roger Ogemar.
Omlastningen av fordonet tog hela dagen i anspråk för de tre män som för hand plockade över godset och strax innan det var dags att stänga Karleby för helgen, var även omlastningen klar och herrarna begav sig mot Litauen.
Då föraren är EU-medborgare, kunde ordningsboten inte avkrävas på plats och en körkortsindragning kan ske på olika sätt, men inte sällan får föraren en frist på 48 timmar för att kunna ta sig hem vilket blev fallet här.