Trafikpoliserna i landet, även om de är få till antalet, är oftast väldigt aktiva. Det syns inte minst i vår rapportering här i tidningen Proffs. Två grupper som ofta förekommer i våra artiklar är till exempel trafikpolisen i Göteborg och i Helsingborg. Häromdagen kunde trafikanter på E6 i Skåne bevittna när dessa båda grupper tillfälligt ?fusionerades?.
När Proffs rullar in på kontrollplatsen möts vi av ett sällan skådat gäng poliser och bilinspektörer, 18 stycken närmare bestämt. Dessutom ansluter ytterligare poliser från Helsingborgs vägbrottsgrupp lite senare.
Att poliserna är många beror inte på att Helsingborgsgänget plötsligt blivit fler till antalet. Anledningen är att en av grupperna från Göteborg, bestående av åtta poliser och två bilinspektörer, har kommit till Skåne på tillfälligt besök.
– Det handlar bland annat om att utbyta erfarenheter och lära känna varandra, förklarar Kjell Andersson, gruppchef i Göteborg, region Väst.
Kjells skånske kollega, Sören Johansson, menar att det inom myndigheten saknas rutiner för det viktiga kunskapsutbytet trafikpoliser emellan i landet.
– Vi har mycket att lära av varandra. Att det här mötet kom till grundar sig på att jag träffade Jenny Wester (chef för polisens trafiksektion i region Väst) i Ljungby då den politiska debatten hölls där i september. Och därefter tog Kjell initiativet till den här träffen.
Både Sören och Kjell har ett långt förflutet inom polisen. Under samtalet visar det sig att de båda till och med har gått på polisskolan samtidigt, år 1979. Sedan dess har mycket vatten runnit under broarna men det märks under samtalet att de båda har mycket gemensamt bland annat vad gäller sin syn på den transportrelaterade kriminaliteten.
– Att träffas och ”få ett ansikte på varandra” är ett viktigt syfte med det här mötet, säger de båda unisont.
Inom polismyndigheten anordnas bland annat konferenser på olika teman som till exempel trafficking och narkotikabrottslighet. Däremot finns inga nätverk som knyter samman landets trafikpoliser. Åtminstone inte i myndighetens regi.
– Mycket av den kunskap som vi har idag är sådant som vi själva har lärt oss på eget initiativ och av eget intresse, förklarar Sören Johansson.
Att många av landets trafikpoliser och bilinspektörer brinner för sin uppgift är både myndighetens och åkerinäringens smala lycka.
– Man måste tycka att det är skoj att syssla med den här formen av kriminalitet, understryker Johansson.
Kjell Andersson och hans manskap tillbringar nu sammanlagt tre dagar utanför sin ”hemmaregion”.
– Detta är en arbetsplatsträff där vi under tisdagen körde E6 söderut och jobbade oss ner mot Helsingborg. Idag (onsdag) jobbar vi med Helsingborgsgänget för att under torsdagen jobba oss hemåt igen, förklarar Kjell, som är mycket nöjd med träffen.
Under onsdagen jobbar man i blandade grupper vid Långeberga, både i norr- och södergående riktning. Ett flertal mc-poliser cirkulerar på E6 och lotsar in det ena ekipaget efter det andra till sina kollegor på de båda kontrollplatserna.
Och rapporter skrivs i parti och minut.
– Det finns hur mycket som helst att göra. Kanske inget som sticker ut speciellt. Mycket handlar om tekniska brister, brott mot kör- och vilotider och så vidare, sammanfattar Sören Johansson som nu ser fram emot att få göra ett besök på Göteborgspolisens kontrollplats.