Förlängda speglar eller inte vid bredlasttransport och ett eventuellt undantag för trailers eller inte, har väckt känslor i sociala medier. Vi låter myndigheterna räta ut frågetecknen.
När vi kontaktar myndigheterna använder vi oss i grundexemplet av en dragbil med tillkopplad trailer samt en fyra meter bred husmodul. Samma typ av ekipage vi skrev om i ärendet med Swedlat som bötfälldes för bland annat avsaknad av speglar. I debattrådar har polisen kritiserats för detta.
Vi börjar hos Trafikverket som förklarar grunderna för vad bred last är och när man måste söka dispens. Grundregeln är att det ska vara odelbart gods och att gods från 260 cm bredd alltid kräver undantag. De hänvisar till en föreskrift från Transportstyrelsen, TSFS 2010:141.
– Den kan man använda som undantag upp till en bredd av 350 cm odelbart gods, förklarar man. Bredd på över 350 cm kräver att man söker tillstånd vid varje transporttillfälle.
Vi får också veta att följebil måste användas om bredden är större än 310 cm och eskortbil/vägtransportledare krävs för bredder över 450 cm. En vägtransportledare har även befogenhet att dirigera och stoppa annan trafik under transporten om det behövs.
Transportstyrelsen klargör först att de inte skiljer mellan exempelvis trailers och släp då dessa rätt och slätt är påhängsvagnar. De berättar om siktkraven och hänvisar till 78 § i Trafikförordningen.
– Ett fordon får inte lastas så att förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras eller att föreskrivna körriktningsvisare, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms, säger Transportstyrelsen.
I myndighetens föreskrifter TSFS 2010:141, står det tydligt vilka siktkrav som ska uppfyllas, men de specifika orden ”förlängda speglar” nämns inte. Siktkraven kan nämligen lösas på olika sätt varav ett är att följebilen har direktkontakt med föraren via radio, inte mobiltelefon, och att ett för båda begripligt språk används. Siktkraven kvarstår, men löses på annat sätt än med speglar.
Vi har även hämtat information från erfarna poliser som varit med då polisen tidigare eskorterade breda laster. Finns det undantag från siktkrav om det är en trailer?
– Undantag från siktkraven beroende på fordon finns inte och därför kan man inte heller hitta något skrivet om det, säger man. Kravet gäller för alla typer av fordon och lastkombinationer.
Det är således siktkraven som avgör om man behöver vidta kompletterande åtgärder för att uppfylla dessa jämte det som förordas i dispenserna. De tar upp dispenser, men har i dessa aldrig läst orden att siktkraven inte behöver uppfyllas. Däremot kan det krävas olika följefordon som tar över delar av förarens siktkrav med hjälp av direktkommunikation på det sätt vi tidigare nämnde i texten. Man understryker vikten av att alla inblandade i en specialtransport verkligen har förstått vad som står i dispensen och Trafikförordningen. Det händer att just okunskap om kraven, leder till böter.
– Det är inte bara språkförbistring som leder till problem, det finns även svenska aktörer som inte lusläser dispenserna utan istället förutsätter sig ha undantag från det mesta bara för att man har en dispens, säger man.
Att möta ett bredlastekipage utan förlängda speglar behöver inte betyda att det är olagligt eftersom följe-/eskortbilen i sådana fall kan ha direktkommunikation med föraren. Det förutsätter som sagts att man kan kommunicera som tidigare nämnts. Idag har vi många utländska aktörer som kör dessa ekipage med svenska följebilar och om det uppdagas att direktkommunikationen inte uppfyller de krav som ställs, uppfylls inte heller siktkraven.
När vi talar med ett åkeri som har mångårig erfarenhet av den här typen av transporter, säger de att det finns tydliga regler, men det krävs att man sätter sig in dessa, inte minst dispenserna.
Åkeriet kommer med några tänkvärda sammanfattande ord för att inte riskera fastna i en poliskontroll och få böter.
– Förr i tiden bedrevs så kallad ”caféjuridik” på fiken och matställena när man diskuterade vad som kanske gällde eller inte gällde. Idag sitter man på sociala media och frågar andra i den ena eller andra lastbilsgruppen om vad som är rätt eller fel och vad som fungerat för just dem. Det florerar så många antaganden och gissningar som är alldeles fel. Det finns bara ett rätt sätt – kontakta rätt instanser och läs dispenserna, sammanfattar åkeriet.
Andra råd & handböcker i ämnet:
Transportstyrelsens allmänna råd om undantag för färd med breda fordon
Dispenstransporter – en handbok
Dispenstransporter (utgiven av Vägverket)