Trailern ser ny ut, dragbilen har desto fler år på nacken. Men att det saknas en registreringsskylt på trailern blir det som fick polisen att besluta sig för att ta en närmare titt på ekipaget och dess förare.
När trafikpolisen lotsar in den bulgariska dragbilen på polisens kontrollplats vid Helsingborg i torsdags, finns Proffs på plats. Dragaren är som sagt registrerad i Bulgarien men bär tydliga spår av ett tidigare liv i Sverige. Den gamla ägarens namn, ett Helsingborgsåkeri, syns väl trots att dekalerna är borttagna.
Den makedonske chauffören visar fram ett dokument som talar om att det är hans sons lastbil. Men när vi pratar med honom, berättar han något annat.
– Det är min dragbil, säger han.
Trafikpolis Sören Johansson frågar honom hur och när bilen har kommit till Sverige.
– En annan chaufför har kört hit den. En kollega, svarar han utan att kunna namnge någon person.
Chauffören berättar att han själv har kommit till Sverige några dagar tidigare, med flyg.
Trailern saknar som tidigare nämnts registreringsskylt. Snart framkommer det att trailern är fabriksny och på väg att levereras till ett företag i Helsingborg. Chauffören har hämtat den i Trelleborgs hamn, vilket betyder att det rör sig om en inrikes transport, en cabotagetransport med andra ord.
Eftersom föraren inte kunde styrka när dragbilen kommit till Sverige med en internationell transport, blev det här den tredje otillåtna cabotagetransporten som trafikpolisen i Helsingborg avslöjade i förra veckan.
Förskottet på sanktionsavgiften, 40 000 kronor, betalades efter några timmar. En annan dragare kunde sedan rekvireras för att köra trailern de sista kilometrarna fram till slutdestinationen.