I slasket som följde nattens snöfall på västkusten, halkade bland annat en lastbil tillhörande ett Helsingborgsföretag av vägen på Hallandsås. Polispatrullerna som kom till platsen började med att varna och leda trafiken förbi olycksplatsen. Men när trafikpolisen sedan tog en närmare titt på lastbilen, var det en hel del som inte stod rätt till.
Trafikpolis Richard Karlsson berättar att han hörde om olyckan på sin kommunikationsradio.
– Jag har precis gått en besiktningskurs och tänkte att jag kanske kunde bistå mina kollegor genom att ta en närmare titt på olycksfordonet, berättar han.
Richard kan se att däcken har bra mönster – även om det inte är vinterdäck. Men snart konstaterar han att lastbilen har fått en rad ”2x” på den senaste besiktningen som gjordes i januari i år.
– Dessa var inte åtgärdade och blev därför tvåor. Dessutom hade färdskrivaren inte besiktigats på flera år. Det satt ett färdskrivarblad i, men det hade inte bytts ut på länge, det var nästan helt svart.
Chauffören visste inte heller att han var skyldig att ha koll på att färdskrivaren är besiktigad och lika lite kände han till att han skulle sätta i ett nytt blad i skrivaren för varje nytt dygn.
– Och då hade han ju så klart inte heller möjlighet att redovisa sina kör- och vilotider för de senaste 28 dagarna, tillägger Richard Karlsson.
Detta och en del andra ”brister” gjorde att chauffören fick se sitt transportuppdrag avslutat. Och så här veckorna före jul dessutom 8 000 kronor fattigare.
Lite längre söderut jobbar Richards kollegor på kontrollplats Långeberga. När Proffs anländer råder som vanligt full aktivitet. Vi frågar om det hänt något speciellt idag och möts av en unison suck från gänget på plats.
– Här är hur mycket som helst att göra. Det blir bara värre för varje dag känns det som, säger bilinspektörerna Lars-Olof Tuvesson och Jonas Zimmerbäck. Trafikpolis Peter Ban nickar instämmande.
Det är trångt om utrymme på kontrollplatsen i dag. På ett ställe ser vi en polskregistrerad 3,5-tons lastbil. Och lite längre bort står en annan 3,5-tonsbil, från Tjeckien.
– Den här har 90 procents överlast, säger trafikpolis Sören Johansson och hastar vidare för att skriva ut böter till chauffören, som betalade på plats.
Den andra 3,5-tonnaren hade 84 procents överlast och fick därför också snällt betala en slant till den svenska staten.
På ett annat ställe ser vi ett annat polskt ekipage. En dragbil med trailer.
– Bilinspektörerna hittade det här, säger Peter Ban och håller upp ett kretskort inlindat i isoleringstejp.
En spretig sladdhärva sticker ut från kretskortet och kablarna ser ut att vara avklippta.
– Det är en manipulationsutrustning för att stänga av AdBlue-tillförseln, berättar Peter och förklarar att bilinspektörerna har klippt bort utrustningen från kabelstammen i lastbilen.
Historien om den manipulerade lastbilen har endast börjat. Vi har varit på kontrollplatsen i knappt en timme och anteckningsblocket är snart slut. Bilinspektörerna har nu flera timmars jobb framför sig med att säkra bevis och skriva rapporter.
Under tiden rullar hundratals, kanske tusentals andra lastbilar förbi på E6 utanför kontrollplatsen. Orden som en trafikpolis nyligen sade till oss på Proffs, ”Det är som att fiska i ett akvarium”, ekar i huvudet när undertecknad lämnar poliserna för att köra hemåt mot redaktionen…