I våras avslog riksdagen motioner om skärpt vinterdäckslag. Istället blev det infrastrukturminister Tomas Eneroth som nu skärper kraven för bussar och lastbilar som ska ha vinterdäck på samtliga hjul ? även på släpen. Proffs har pratat med Michelin, som gärna vill ha ett ord med i diskussionen.
Tomas Eneroths förslag ligger i linje med motsvarande lag för personbilar och innebär att det ska vara vinterdäck på samtliga hjul på såväl dragfordon som släp från 1 december till och med 31 mars när vinterväglag råder. Mönsterdjupet för personbilars vinterdäck är tre millimeter, men för lastbilar lär kravet bli minst fem millimeter.
Däcktillverkaren Michelin vill tillföra sina kommentarer till det nya förslaget om M+S på samtliga axlar och det eventuellt ökade mönsterdjupet. Lotta Wrangle, nordisk presschef, tycker det är bra att vinterdäckskravet ses över.
– Helst hade vi istället velat se ett krav som innebär att däcken ska ha vinterdäcksmärkningen 3PSMF, alptopp och snöflinga, på drivaxel och på sikt även på framaxeln, säger hon. Till skillnad från M+S är den märkningen baserad på ett test där däckets accelerationsförmåga på packad snö mäts.
M+S-märkningen som föreslås, är något som däcktillverkarna själva bestämmer om däcket ska ha, utan något test till grund, säger hon. Kravet på 3PMSF på drivaxeln och på sikt även framaxeln, ökar säkerheten för lastbilar, anser Michelin.
Övriga axlar inkluderas inte i deras krav då det är andra egenskaper som skapar grepp på löp- och släpvagnsaxlar. Detta är samma reglemente som Tyskland inför för lastbilar och personbilar från och med vintern 2018 utan krav på ökat mönsterdjup.
– Det är viktigt att påpeka att det inte endast är mönsterdjupet som påverkar grepp utan det är istället mönsterdesign, däcktryck, gummiblandning, stomme, lastfördelning i lastbilen som har större inverkan, säger Wrangle.
Att införa en lag som kräver ett däckbyte vid 5 millimeter på samtliga axlar, innebär en stor miljöpåverkan med ökad bränsleförbrukning och ett ökat resursslöseri som följd, säger hon. Tar man av ett däck med cirka 30 procent av dess livslängd kvar, blir resultatet fler sålda däck och mer material som slösas bort samt en högre bränsleförbrukning hos däck som då åker runt med större mönsterdjup.
Michelins förslag på vinterreglemente för lastbil är alltså krav på 3PSMF tillsammans med 5 millimeters mönsterdjup på fram- och drivaxel på lastbilen. Övriga axlar anser de ska ha 1,6 millimeters mönsterdjup.
– Ökad information till åkarna om däcktryck samt information om hur lasten ska fördelas är viktig, avslutar Wrangle.
Varför Michelin inte ställer samma krav på släpens däck förklarar Marcus Karlsson, Public Affairs och miljöchef, för oss och berättar att det är olika grepp beroende på axlar och påpekar att M+S inte är någon garanti för ett vinterdäck.
– 3PSMF är baserat på ett test. Mönster, gummi, stomme och lufttryck samt lastfördelning är mycket viktiga delar och det finns inget som säger 1,6 eller 3mm eller 5mm eller 8mm har olika nivåer av säkerhet när man beaktar de andra parametrarna.
För en hållbar transport ska och bör däcken räcka från början till slut på ett säkert sätt till den sista lagliga millimetern, anser Marcus och ber oss notera att greppmekanismen på en lastbil inte är samma som för en personbil där de olika axlarna hr olika funktioner och olika krav på däck.
– Det finns egentligen inga sommar- och vinterdäck för en lastbil utan i 95 procent av fallen monteras en lösning som fungerar hela året, säger Karlsson. Och en lastbil vatten- och snöplanar inte vilket kanske inte alla förstår.
Avslutningsvis lyfter han att med regummering och mönsterskärning sparas resurser och bränsle medan med byte vid fem millimeter på alla axlar, skulle öka bränsleförbrukningen för landets åkerier med cirka 1 procent vilket sammanräknat skulle öka kostnaderna och miljöpåverkan.
– Det är viktigt, oavsett tid på året, att man regelbundet ser över sina däck med rätt lufttryck och rätt slitage, sammanfattar Marcus Karlsson.