Det ena otillåtna cabotaget efter det andra vinkas in på polisens kontrollplats vid Helsingborg. Häromdagen lyfte polisen till exempel av klampen från ett polskt ekipage som precis hade betalat för sig, för att bära den 20 meter bort och låsa fast den på nästa ekipage, en bulgarisk bil med turkisk trailer ? på väg till Volvo.
- Det är som att fiska i ett akvarium, säger en trafikpolis till tidningen.
Under måndagen den här veckan stoppas ett polskt ekipage av Helsingborgspolisen för kontroll. Ganska snart står det klart att det handlar om en cabotagetransport och dessutom en olaglig sådan.
– Chauffören kunde inte visa upp de handlingar som krävs, förklarar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.
Transporten hade påbörjats i Trelleborg och de planerade destinationerna var Skultuna och Oxelösund. Men i Helsingborg tog alltså resan slut för den polske transportören.
– Chauffören förstod inte alls vad han hade gjort för fel vilket ju bevisar att han inte känner till vilka krav som ställs på en cabotagetransport, menar Samuelsson.
Chauffören hade dessutom brutit mot kör- och vilotidsbestämmelserna i Tyskland, vilket spädde på sanktionsavgiften till en summa om 44 000 kronor.
– Vi klampade bilen igår och nu ska jag låsa upp den eftersom pengarna har betalats, förklarar Lars-Göran Samuelsson för oss under tisdagen.
Men Samuelsson behövde inte gå speciellt långt med den ”begagnade” klampningsutrustningen.
– Mina kollegor kom nyss in med en bulgarisk dragbil så jag ska bara flytta över klampen till den, berättar han och låter smått uppgiven.
Bilen som nu blir klampad drar en turkisk trailer.
– Detta är nog det värsta jag har varit med om på länge, utbrister trafikpolis Sören Johansson.
När vi tittar in på trailern ser vi att det står gods till två olika Volvoföretag, till Lastvagnar och till Cars.
Chauffören berättar för polisen att han har kommit till Sverige med flyg i söndags och han hämtat dragbilen på en verkstad. Därefter har han beordrats att hämta den aktuella trailern i Malmö, för att lossa bland annat i Helsingborg och i Göteborg.
Men nu blev ekipaget alltså klampat i Helsingborg. Varför är detta ”det värsta på länge”?
– Chauffören är helt okunnig, inte ett papper i ordning, inte en siffra rätt känns det som, säger Sören Johansson.
Att åkeriägaren dessutom slängde luren i örat på Johansson när han ville prata med honom, gjorde så klart inte saken bättre.
Proffs kontaktar Fredrik Ivarsson som är kommunikationschef på Volvo Group Trucks Operations. Han bekräftar att det var deras gods och beklagar att detta, trots att de aktivt arbetar för bra transporter, ändå hände.
– Vi köper transporter av flera olika aktörer och det är stipulerat i våra avtal att lagar och regler ska följas, säger han.
Som transportköpare har Volvo Group Trucks genom avtalet fullgjort sina åtaganden, men de nöjer sig inte med det då man inte vill att företagets namn ska förknippas med dylikt, säger han och berättar att man nu agerar genom att ta kontakt med företaget som initialt fick uppdraget dels för att reda ut hur det alls kunde hända och dels för att det inte ska ske igen.
– Vi framförde även att vi ville att de betalar sanktionsförskottet så att vi får loss vårt gods. Och den information som jag har fått nu, gör gällande att så kommer att ske, avrundar Fredrik Ivarsson.
Proffs stämmer av Ivarssons uppgifter med polisen, som bekräftar att förskottet på sanktionsavgiften samt sanktionsavgiften för chaufförens kör- och vilotidsbrott har betalats.
När vi på tidningen Proffs besöker trafikpolisen under deras arbetspass, tillhör det snart ovanligheterna att vi inte får bevittna när man avslöjar ett otillåtet cabotage. Att det är en vanlig företeelse, håller Lars-Göran Samuelsson med om.
– Inrikes transporter med utländska dragbilar är väldigt vanligt. Och hur många otillåtna cabotage vi ska ta, är nog endast en fråga om hur stora resurser vi sätter in. Det finns hur många som helst därute, avslutar han.
– Det är som att fiska i ett akvarium, säger en annan trafikpolis.
Proffs har sökt Volvo Cars, som inte har återkommit med vare sig svar på våra frågor eller någon förklaring till hur de ställer sig till att deras gods ännu en gång transporteras på olagligt sätt.