I Sverige får föraren oftast böter om han manipulerar färdskrivaren eller på annat sätt avsiktligen redovisar felaktiga kör- och vilotider. Ibland får åkeriet betala en sanktionsavgift när föraren begår sådana handlingar. I vissa fall kan det bli fråga om en företagsbot, om fusket är mer avancerat.
I England däremot, får chauffören fängelse för detsamma.
Charles Dermott Byrne från Bristol var anställd av FB Transport Ltd när hans lastbil stoppas av den engelska kontrollmyndigheten DVSA:s personal. När de laddar ner uppgifterna från färdskrivaren, visar det sig att han använder sin bror Liam Byrne’s förarkort istället för sitt eget.
Charles Byrne medger att han gjort så ett par gånger, men en närmare analys visar att han använt broderns kort vid 21 olika tillfällen mellan juni 2016 och februari 2017. När han ställs inför dessa fakta, erkänner han att han använder broderns kort för att dölja upprepade brott mot kör- och vilotiderna och hade avsiktligen förfalskat sitt körregister för att lura DSVA.
Charles Byrne dömdes nyligen för att vid samtliga tillfällen avsiktligt kört olagligt och redovisat felaktiga uppgifter. För detta fick han nu en dom som innebär att han omedelbart ska avtjäna sex månaders fängelse, berättar Transport News.
Även i Danmark kan det svida när man dristar sig till att försöka lura polisen. Tidigare i somras fick till exempel en 53-årig tysk chaufför och dennes arbetsgivare totalt betala motsvarande cirka 170 000 svenska kronor i böter för att föraren använt en annan persons förarkort. Föraren fick dessutom en månads fängelse.
I Sverige har vi däremot inte, enligt vad Proffs känner till, sett några fängelsedomar i fall där någon använt sig av dubbla förarkort.