När företagets nya minibuss stjäls, ser företagets ägare rött och ger sig ut på en tjuvjakt som slutar med att en av tjuvarna packas ihop med buntband tills polisen anländer till platsen.
Anders Grubb är delägare i företaget Kringdata AB i Mora och man har en filial i Älvdalen. Företaget arbetar mycket med fiberoptik och den aktuella minibussen var nära nog ny och vid stöldtillfället lastad med material för hundratusentals kronor. Hur gick stölden till och hur fick ni vetskap om den?
– Bilen finns på vår filial i Älvdalen, berättar Anders Grubb. Någon gång under natten mellan fredag och lördag, den 1-2 december, har förövarna brutit sig in på vårt kontor och tagit nycklarna till fordonet.
Därefter har tjuvarna, som uppenbarligen inte förstod värdet på lasten, dumpat av den nära ett populärt promenadstråk och under lördagen ser folk detta och kopplar ihop produkterna med Kringdata och hör av sig. Vad tjuvarna inte heller vet, är att företagets fordon kan spåras. Varför har du sådan utrustning på dina bilar?
– Efter en förvisso lyckad revision av Skatteverket, insåg jag att det som är mest tidskrävande och lättast kan gå fel, är körjournalerna, säger Anders. Därför skaffade vi Abax elektroniska körjournal med inbyggd gps för då kan jag alltid direkt presentera en helt korrekt körjournal om Skatteverket skulle fråga igen.
Nu fick han även prova på en annan funktion i utrustningen.
När Anders kom till kontoret på lördag eftermiddag och konstaterar vad som hänt, aktiverar han genast den tillhörande appen ”Triplog” i telefonen och ser att bilen rullar på en väg in i Lillhärdal varpå han ringer en bekant i området, Bo Hedin.
– Han ger sig ut och får syn på bilen som har vänt och är på väg tillbaka till Älvdalen, säger Anders.
Han följer bilen via appen i realtid medan han tillkallar polisen som meddelar att de är flera timmar bort, så han och kompanjonen Sven-Olof Larsson bestämmer sig för att själva gripa in och kör för att möta upp fordonet som de i appen ser bara är någon kilometer framför dem.
– Vi parkerar för att invänta bilen som passerar och vi följer sedan efter den några kilometer tills den stannar, säger han.
Utan identifiering via körjournalens gps, hade de inte känt igen fordonet, säger Anders. Bilen hade redan fått nya nummerplåtar och ett försök till omlackering hade gjorts. När de två i bilen konfronteras av Anders, säger de sig ha fått slut på diesel.
– Men då öppnar jag dörren, sliter ut chauffören och trycker upp honom mot sidan av bilen medan Sven-Olof sätter buntband runt hans händer, säger Anders.
Därefter tar de nycklarna ur bilen och låser in en tjej som gömmer sig under en filt på passagerarsätet. Det visar sig vara svenska ungdomar i ålder mellan 19 och 22. Ytterligare en grabb kommer gåendes och spelar ovetande, men olika omständigheter gör att Anders förstår att de har släppt av killen för att begå ett inbrott i ett närliggande fritidshus och nu skulle de hämta honom. Två av dem är påverkade av någon drog, säger Anders som berättar att polisen, som kommer någon timme senare, plockar droger av dem. Polisen tar med sig samtliga ungdomar för förhör. Anders är mycket glad över att han installerat övervakningsutrustning i sina bilar.
– Utan den hade jag troligtvis aldrig hittat bilen igen, avrundar han.
Den aktuella körjournalslösningen riktar sig huvudsakligen mot yrkes- och förmånsbilar.
– Men visst fungerar vårt spårsystem även på större ekipage, säger Oscar Hellström som är marknadskoordinator på Abax i Västerås när vi kontaktar dem för att höra deras reaktion på det som hänt.
På Abax är man naturligtvis glada över att händelsen slutade väl och att företaget fick tillbaka sin minibuss. Och ett bättre ”kvitto” på att prylarna håller vad de lovar, går knappast att få.