Att köra grönsaker är uppenbarligen ett tungt jobb. Från Västerås levererar man ett rekord för överlast i Västmanland. En toppnotering som antagligen står sig året ut - och längre.
Den 28 december har bilinspektörerna Tommy Roos och Jonas Nordin i Västerås varit på Wist Last & Buss för att läsa av en färdskrivare på en lastbil som tidigare kört av vägen.
– På väg därifrån ser vi vid cirkulationsplatsen Norrleden-Bergslagsvägen en lätt lastbil som ser väldigt tung ut, säger Tommy Roos. När den åker ut på Norrleden, följer vi efter.
Nordin gör en slagning på fordonet och ser att den endast får lasta 485 kilo och de bestämmer sig för att stoppa bilen på Tunbytorpsgatan.
Fraktsedeln chauffören presenterar visar att lasten består av råvaror till restauranger och han har själv lastat bilen. Chaufförens språkkunskaper brister, men ganska snart är hans chef på plats i en annan, större lastbil. När fordonet vägs, visar det sig att överlasten slår alla tidigare rekord.
– Den väger 5 940 kilo, säger Nordin. En överlast på 2 440 kilo.
Omräknat i procent blir det 503 procents överlast. En rekordsiffra som antagligen står sig året ut och ännu längre.
Förarens chef säger att han tror man får lasta 700 kilo på fordonet, men det gäller endast bilen han själv kom i visar det sig.
– Han förklarade för oss att de många röda dagarna gjorde att det var mycket att köra ut och att det var därför man lastat så mycket, säger Roos.
Föraren får böter för att ha överskridit maxlastenoch hans körkort omhändertas med den 48-timmarsrespit som polisen har möjlighet att ge. Den större lastbilen får sedan köra tre vändor för att få bort överlasten.
Vi når den ansvarige på Mälarfresh Food AB, företaget som utförde transporten, men han vill inledningsvis inte svara på våra frågor eftersom han inte har tid. Vi frågar om de inte hade några andra bilar på företaget som kunde användas?
– Jo, vi har andra bilar, men nu blev det såhär, svarar han.
Chauffören blev av med körkortet och snart kommer fler helger och högtider som innebär ökad efterfrågan på livsmedel till restaurangerna. Vi undrar om företaget kommer att hjälpa chauffören på något sätt och hur man tänker göra framöver vid tillfälliga toppar. Svaren uteblir. Hos Mälarfresh Food AB har man som sagt inte tid att svara.
Avslutningsvis undrar vi om man hos Mälarfresh Food AB anser att det var värt att chansa på att köra med överlast av den här digniteten med tanke på konsekvenserna.
– Vi försöker inte tänka om det var värt det eller inte, men nu får du ursäkta eftersom jag faktiskt har lite att göra, blir hans sista ord.