Under morgonen stoppas ett trailerekipage. Dragbilen är registrerad i Bulgarien och bakom ratten sitter en makedonsk förare som saknar det mesta i dokumentväg - och lite till.
Trafikpolis Kjell Andersson i Skara har tillsammans med sina kollegor precis påbörjat arbetspasset på fredagsmorgonen. De etablerar en kontroll vid Axvall på riksväg 49.
– Det första ekipaget vi vinkar in är ett bulgariskt, vilket bemannas av två personer hemmahörande i Makedonien.
Det ska visa sig att ingen av de båda har förartillstånd, vilket innebär att ingen heller har lov att köra den yrkesmässiga transporten.
Utöver det faktum att lastbilen bemannats med obehöriga chaufförer, handlar det dessutom om ett cabotage, som är otillåtet.
– Det saknades en rad dokument, konstaterar Kjell Andersson luttrat.
Lastbilen i fråga är utrustad med analog färdskrivare och när Andersson vill ta en titt på förarens diagramblad och förarkort för de senaste 28 dagarna, stöter han åter på patrull.
– I hytten fanns endast dagens blad. Något förarkort fanns inte heller, förklarar han.
Det hela slutade med ett krav på 48 000 kronor. 40 000 i förskott på sanktionsavgiften för det otillåtna cabotaget och 8 000 kronor för kör- och vilotidsbrott och för att inte ha förartillstånd.
Pengarna betalades in under eftermiddagen. Dragbilen fick därefter koppla loss trailern, som en annan dragbil senare ska hämta.