Scania planerar att investera cirka 1,5 miljarder kronor i ett nytt gjuteri i Södertälje för att möjliggöra en tredubbling av kapaciteten och en halvering av energiförbrukningen jämfört med teknik och metoder som används vid det nuvarande gjuteriet. Genom effektivare materialhantering och -återvinning åstadkoms också en kraftig minskning av transportbehovet per tillverkad enhet. Gjuteriet kommer att drivas på el framställd av förnybara energikällor.
– I den pågående omställningen till ett fossilfritt samhälle kommer det under många år framåt att finnas behov av förbränningsmotorer, i synnerhet för lastbilar och bussar som används för långväga vägtransporter. Det nya gjuteriet kommer därför att ha en viktig roll i framtagningen av framtida ännu mer energieffektiva förbränningsmotorer som även kan köras på en palett av förnybara drivmedel, säger Scanias produktionsdirektör Ruthger de Vries.
Satsningen på ett helt nytt gjuteri är en av Scanias enskilt största investeringar i en helt ny industriell anläggning. Investeringsbeslutet har föregåtts av en omfattande utredning av olika alternativ, som ökade inköp från externa leverantörer eller en om- och tillbyggnad av det befintliga gjuteriet.
– En helt ny anläggning är det mest kostnadseffektiva och miljö- och kvalitetsmässigt bästa alternativet när det gäller den framtida försörjningen av strategiskt viktiga komponenter till vår motortillverkning. Med investeringen behålls också den viktiga närheten till vår forskning och utveckling, som är koncentrerad till Södertälje. Den innebär samtidigt att Södertälje fortsatt kommer att vara navet i vår europeiska motorproduktion, säger Ruthger de Vries.
Energianvändningen per tillverkat ton beräknas för det nya gjuteriet att vara 50 procent lägre än vid den nuvarande anläggningen. De största energivinsterna görs genom förbättringar av gjuteriprocessen och återvinning av den värme som denna generar.
Med införandet av nya metoder för materialhantering och -återvinning minskar också transporterna i förhållande till antalet tillverkade enheter. Här uppnås den enskilt största energibesparingen genom återvinning av den sand som används för tillverkningen av gjutformar, så kallade kärnor, där 70 procent av sanden kommer att kunna återanvändas.
Tekniken som används vid det nuvarande gjuteriet möjliggör inte någon sandåtervinning. Sanden transporteras långa sträckor på lastbil. Dessa transporter kommer således inte att öka trots en tredubbling av produktionsvolymen.
– Sett ur ett hållbarhetsperspektiv innebär detta att vi minskar användningen av en ändlig resurs samtidigt som klimatpåverkan från transporterna av sand inte ökar trots att produktionsvolymen tredubblas, säger Ruthger de Vries.
Hänsyn till den lokala miljöpåverkan i form av buller och utsläpp från verksamheten, liksom från godstransporter, har varit vägledande vid Scanias val att investera i ett helt nytt gjuteri. Det nuvarande gjuteriet, som uppfördes 1914, är beläget i ett industriområde nära Södertäljes centrala delar, medan den nya anläggningen kommer att uppföras i ett av stadens yttre områden, vid Tveta industriområde väster om E20.
I takt med förverkligandet av planerna på att förbättra väginfrastrukturen i Södertälje, med bland annat en ny anslutning till motorvägen E20, kommer den lokala miljöpåverkan från Scanias godstransporter att i framtiden kunna minskas ytterligare.