I tisdags i förra veckan (den 21 november) publicerade vi en artikel som rapporterade om en överlastad 3,5-tons lastbil som fick böta två gånger för samma överlast. Vad vi då inte berättade, var vem som ägde godset som låg på flaket och var det skulle levereras.
- Tanken var att vi skulle återkomma till det vid ett annat tillfälle för att då belysa företeelsen på ett mer allmänt plan, säger Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.
Men redan två dagar senare, på torsdagen, ändrades planerna.
– Ja, tyvärr kunde vi snart konstatera att samma företag på nytt blev föremål för ytterligare en överlast, förklarar Rosengren.
Vid tisdagens kontroll konstaterades att bilen hade 22 procents överlast. Torsdagens 3,5-tonnare hade 46 procents överlast.
Vi pratar med trafikpolis Christer Hansson i Helsingborg som vinkade in både tisdagens och torsdagens 3,5-tonsbil.
– Det senare fordonet är registrerad i Tjeckien. Trots att den hade 46 procents överlast var det svårt att se det på bilen. Däcken var rejält pumpade och bilen har luftfjädring, berättar han.
Totalt fick föraren betala 4 750 kronor i böter.
– 4 000 för överlasten och 750 kronor för en obältad hund i hytten. Den sistnämnda förseelsen kostar egentligen 1 500 kronor, men efter ”rabatten” halverades det beloppet. Han fick så klart även lasta över gods till en annan lastbil innan färden tilläts fortsätta, förklarar Christer.
Hunden hade däremot alla papper i ordning och får därför följa med sin husse över nationsgränserna.
– Men det var en ilsken liten krabat som nog hade behövt gå en kurs i ”anger management”, tillägger Christer med ett skratt.
Godset på de båda lastbilarna var på väg till Volvo Lastvagnar i Göteborg. Ett företag som inte tidigare har förknippats med den här typen av ”lätta” men för tunga transporter.
Fredrik Ivarsson är kommunikationschef, Volvo Group Trucks Operations, och han berättar att det inte är Volvo som beställt transporten.
– Det är materialleverantören som själv beställt denna expresstransport, säger han.
Volvo har redan tagit kontakt med leverantören och ett telefonmöte med dem kommer att äga rum. Ivarsson lyfter att beställaransvaret i detta fall inte ligger på Volvo, men att man inte vill att Volvos namn ska förekomma i dylika sammanhang och att det även handlar om trafiksäkerhet och arbetsmiljö för förarna.
– Samtalet med leverantören vill vi ska bli kompetenshöjande för dem, säger han.
När vi frågar om huruvida det finns ett kontinuerligt arbete med att förhindra att transporter med deras gods sker med överlastade ”lättlastare”, svarar Ivarsson nej.
– Volvo använder normalt inte sådana transporter och när vi själva beställer transporter, är det rätt fordon för uppgiften, säger han. Således har vi hittills endast agerat på de fall vi fått vetskap om, men nu kan det finnas anledning att intensifiera arbetet.
Vi berättar att det finns företag i bland annat Tyskland som inte lossar ekipage som är överlastade innan vikten korrigerats. Skulle det kunna vara en bra metod även för Volvo att före infart vid gaten väga ekipagen?
– Det finns alltid anledning att se över arbetssätt och rutiner tillsammans med våra leverantörer. Detta skulle kunna vara en metod, avrundar Fredrik Ivarsson.