Överlastade 3,5-tonsbilar, kör- och vilotidsbrott, dålig lastsäkring och spruckna bromsskivor. Så summerar trafikpolisen i Helsingborg helgens kontrollverksamhet som involverade ett tiotal poliser och bilinspektörer.
- Men det kanske mest beklämmande var en rattfull chaufför, säger Richard Karlsson, trafikpolis i den nordvästskånska staden.
Trafikpolisen har i helgen varit aktiv i trakterna runt Helsingborg. Överlastade 3,5-tonsbilar har vinkats in på löpande band. Något som dessutom inledde veckan då vägbrottsgruppen rullar in på kontrollplats Långeberga med en röd, polskregistrerad Iveco ”på släptåg”.
Efter vägning visar det sig att den lilla lastbilen, på väg till en (i sammanhanget) känd bilfabrikant, har 45 procents överlast.
– Det blir 4 000 kronor i böter och vi kommer även att förbjuda fortsatt färd till man har lastat av gods så att man uppnår laglig lastvikt, Alltså noll procents överlast, förklarar Jesper Leidig på vägbrottsgruppen.
Böterna är nu betalda och chauffören inväntar i skrivande stund en kollega för omlastning.
Richard Karlsson och hans kollegor hade flera liknande ärenden i helgen.
– Resultatet blev väl som förväntat. Överlaster, som sagt, jag tror att som mest med 60 procent. Spruckna bromsskivor och andra tekniska brister på tunga fordon och dåligt säkrat gods, hittade vi också.
Men det fanns även annat som ”stack ut”.
– Det första trailerekipaget som jag vinkade in på söndagen kördes av en polsk chaufför med 0,42 promille.
Polisen tog hand om förarens körkort och åklagaren dömde ganska omgående mannen till 90 dagsböter. Slutkört för den chauffören med andra ord och åkeriet fick hitta en lösning för att transporten skulle kunna fortsätta till slutdestinationen i Norge.
En annan chaufför som också fick se sitt uppdrag avslutat var en makedonsk medborgare som omhändertogs enligt utlänningslagen. Enligt vad tidningen Proffs erfar blev den aktuella mannen även i somras omhändertagen för samma brott.
Rattfyllan och utlänningsärendet gjorde att åtminstone två poliser fick lägga flera timmar på det ”administrativa”.
Med facit i hand konstaterar vi ännu en gång nyttan med aktiva och målinriktade fordons- och förarkontroller.