På bildörrarna står "In time". Men idag lär leveransen dröja. Detta efter ett oplanerat stopp i Helsingborg. Den vita lilla lastbilen är endast en i raden av överlastade 3,5-tonnare ? den här veckan.
De beskrivs av en del speditörer och åkeriägare som ”rullande bomber” då de helt flyger under radarn vad gäller bland annat kör- och vilotidsbestämmelserna. Och allt som oftast har man lastat betydligt mer än vad som är tillåtet.
Idag är det tisdag och i skrivande stund har polisen, enbart i Helsingborg, ertappat en handfull överlastade 3,5-tonslastbilar den här veckan.
– Igår hade vi till exempel en 3,5-tons glassbil som vägde cirka 5,1 ton, förklarar trafikpolis Lars-Göran Samuelsson luttrat.
Tisdagen har inneburit ytterligare 3-4 överlaster.
– Jag vet att en av dessa bilar klampades av mina kollegor, men jag har inte mer information än så att lämna om den, berättar Samuelsson.
Den sista i raden var däremot på väg till en i sammanhanget känd fordonstillverkare. 43 procents överlast hade den ukrainske föraren lyckats trycka in i den polskregistrerade lättlastaren.
– Det blev 4 000 kronor i böter. Föraren ska dessutom lasta av gods så att han kommer ner till laglig lastvikt, förklarar Lars-Göran Samuelsson.
Samuelsson förklarar att det inte finns krav på färdskrivare i den aktuella fordonstypen.
– Förarna behöver inte heller ha vare sig förartillstånd, i de fall föraren kommer från tredjeland, eller YKB.
I EU har man planer på att skärpa reglerna för 3,5-tonsbilarna. Men beslutsvägarna är långa och absolut inte spikraka. Under tiden rullar de på tok för tunga bilarna i en strid ström längs våra vägar. Med beställarnas goda minne!
– Jag tror att vi skulle kunna ta minst tio överlastade 3,5:or om dagen om vi bara satte oss för det, avrundar Lars-Göran Samuelsson.