Den turkiska speditörens namn har under storhelgerna blivit välbekant. Nu skrivs ytterligare ett kapitel efter att polisen i Östersund klampade ett av Ekols trailerekipage för otillåten cabotagetrafik.
Veckan innan Jul gjorde turkiska Ekol avtryck i media, inte bara för att en av deras förare får fängelse i Danmark, utan även för att turkiska dragbilar ses köra löstrailers i Göteborg och för att ett av Ekols ekipage klampas i Västerås.
Nu lägger vi till ytterligare en klampning av ett Ekolekipage vilken gjordes innan Jul i Östersund.
Utmed E14 vid Brunflo strax utanför Östersund, stoppas en bulgarisk förare i en tysk dragbil med ett turkiskt släp från Ekol bakom sig.
– Föraren är mycket meddelsam, säger trafikpolis Marcus Pettersson, trafikgruppen i Östersund. Han förklarar att han hämtat trailern i Göteborgs hamn för att köra till Östersund, det är vad han har kört, säger han.
Föraren kan emellertid inte visa upp en fraktsedel på inkommande gods. Att sedan hävda kombitransport när chauffören redogjort för sin körning för polisen, går inte. För kombitransporter som kommer in via sjön, är sträckan på maximalt 150 kilometer tydligt och klart angiven.
Därmed beslutar polisen om en sanktionsavgift om 40 000 kronor som, efter kontakt med Transportstyrelsen, bekräftas.
– Vi ber föraren att ringa upp sin chef, men det är inte en person i Tyskland utan istället en makedonsk kvinna, säger Pettersson. Hon meddelar att de inte tänker betala samma dag och då klampar vi ekipaget.
Förskottet på sanktionsavgiften betalades av åkeriet dagen efter. Enligt uppgift från Ekol Logistics AB, har vare sig de eller åkeriet samma uppfattning som polisen i detta varför ärendet kan få en fortsättning.