Under onsdagens fordons- och förarkontroll på E6 i Helsingborg kunde ytterligare ett antal överlastade "lättlastare" läggas till polisens statistik ? samt ett otillåtet cabotage. Cabotaget är det sjätte i ordningen i år för Helsingborgspolisen.
Polisens motorcyklar cirkulerar på E6 mellan avfarterna syd och öst vid Helsingborg. Samtidigt har vägbrottsgruppen skyltat ned hastigheten utanför kontrollplatsen i norrgående körbana och utvalda fordon vinkas in för att undersökas närmare.
På kontrollplatsen befinner sig tidningen Proffs tillsammans med ett femtontal poliser och bilinspektörer. Och det skrivs ut böter enligt löpande band-principen.
Ett trailerekipage står uppställt utmed den östra kanten av kontrollplatsen. Bilen är polskregistrerad och chauffören är även han från Polen.
– Det är min egen bil, förklarar han.
Trafikpolis Sören Johansson bläddrar i en bunt papper som den polske åkaren visar fram.
– Ytterligare ett otillåtet cabotage, säger han och lägger pappersbunten åt sidan.
Polacken blir varse att det härmed är stopp för fortsatt färd och att han ska betala 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift. Mannen ser glad ut, men leendet beror inte på att han känner glädje.
– Så mycket pengar har jag inte, säger han och skrattar. Situationen är sannolikt absurd för hans del.
Den polske åkaren kontaktar speditören, som ganska snabbt löser det ekonomiska. Pengarna betalas, vilket innebär att trailern tillåts åka vidare. Bilen däremot, ska lämna landet.
Under tiden som Johansson expedierade polacken, har kontrollplatsen fyllts upp med andra fordon. Många av dem fick böter och flera fick dessutom lasta av gods för att få lov att köra vidare.
Ett fordon som fick stora bekymmer var en mörkgrön Mercedes Sprinter. I lastutrymmet fanns ett drygt tjugotal PVC-fönster på väg till en kund i Sverige. I hytten sitter två bulgariska herrar som ser allt annat än glada ut.
Vågen visar 5 140 kilo. Registreringsbeviset säger att bilens totalvikt är 3 500 kilo. En uträkning visar att det rör sig om 138 procents överlast. 4 000 i böter och omhändertaget körkort blev resultatet för chauffören.
De båda bulgarerna fick dessutom lasta av gods från bilen och lägga på det tomma släpet som bilen drog. Detta resulterade i att hela bilen i princip fick tömmas helt innan den kom ned i laglig vikt.
– Bilen väger antagligen tre ton när den är tom, säger trafikpolis Lars-Göran Samuelsson.
Hur är det ens möjligt? Bilinspektör Lars-Olof Tuvesson tar sig en titt på fordonet.
– Den har ett extra golv av plåt samt isolerade innerväggar. Dessutom en klimatanläggning på taket, utrustning som sannolikt väger en hel del och som gör bilen fullständigt oduglig att transportera gods med, konstaterar han.
Polskregistrerade ”lättlastare” och alkoholshoppande svenskar var andra som fick känna på Helsingborgspolisens onsdagskontroll.
Den gröna Mercedes med fönsterrutor ”vann” överlastligan med sina 138 procent. På andra plats kom en polsk 3,5:a som lyckats stuva in 105 procents överlast, något som även i det fallet resulterade i omhändertaget körkort och 4 000 kronor i böter.
Tredjeplatsen gick till en budbil med släp på väg från Polen till Norge. Bilen hade 35 procents överlast och släpet 51 procent.
Hur många överlaster som totalt ertappades under dagen har vi inga uppgifter om i skrivande stund. Men redaktionens magkänsla är att det handlar om ett tiotal, något som stärker vår uppfattning att överlastade småbilar är ett eskalerande ”fenomen”.